Mijn vraag is 'wat is unix' .. ik weet wel dat het een besturing prog is net zoals windows .. maar ik vraag me af .. hoe ziet het eruit , heeft het een GUI of is het puur codes , is het makkelijk etc...

Heeft iemand mischien wat voorbeelden ofzow?, ik wil namelijk reageren op wat vacatures (werk) .. maar overal willen ze iemand met kennis van unix .

Daarom wil ik er iets meer van weten..
Unix is een besturings systeem als windows maar dan alles via de console...
Download Fedora, en installeer het ;) Is gratis :)
Of Redhat.. Hoewel ik Fedora handiger vind voor 'n beginner.

Hoe Fedora Core er uit ziet
Hoe RedHat er uit ziet

Verder kan ik je niet helpen, werk zelf al jaren met Windows, heb me nooit verdiept in zulke systemen :)
linux is een open source unix kloon, waarschijnlijk zul je alleen console tot je beschikking hebben dan, en ik zou zeggen dat debian (http://www.debian.org/) een goede linux keuze is.
unix is ook open source ;)
Unix is de voorloper (oervader) van alle Linux varianten. Het is een OS dat 'gelukkig' niet te vergelijken is met Windows.
Eris schreef op 19.04.2006 21:39
unix is ook open source ;)

Nee, anders hadden ze toch niet linux gemaakt als vrije unix kloon ;) :P
Donster schreef op 19.04.2006 21:04
ik wil namelijk reageren op wat vacatures (werk) .. maar overal willen ze iemand met kennis van unix.

Als ik kijk naar jou vraag kan je beter maar niet reageren op die vacatures.

Maareh.. bekende unix varianten zijn bijv. Linux en BSD. Unix kan je zien als de 'backbone' van het besturingssysteem. Net zoals de kernel van windows, waar dan vervolgens een besturingssysteem en uiteindelijk een gui omheen word geschreven.
Je hebt gelijk dat ik maar beter niet kan reageren , maar het is behoorlijk k**te dat ze tegenwoordig overal dingen bij gooien zoals: Unix kennis en minimaal 10 jaar ervaring etc ( je kent het wel (: )

Tegenwoordig willen ze geloof ik mensen van 20 , met 15 jaar werkervaring ^^
Hmmm..... als hart onder de riem voor je Donster kan ik je zeggen dat er ook werkgevers zijn die wel in je willen investeren en wanneer je dan niet echt nog een kei bent met Unix maar de rest wel ze (de werkgever) je dit zeker bij willen brengen mits je natuurlijk hiervoor openstaat maar jou zo te "horen" is dit geen probleem!

Probeer toch positief te blijven en jezelf zo goed als je kan positief te profileren. Leeftijd hoeft geen belemmering te zijn en kan ook als voordeel worden gezien omdat je ook kennis meebrengt zoals levenservaring e.d...

OnToppic: reuze interessant dit toppic :)

Reageren