... want als alles goed gaat kan ik eind september naar Kenia (Afrika).
Ik had her en der al wat 'woordjes' laten vallen maar voor de meeste zal dit wel als een verrassing aankomen. Als alles goed gaat kan ik 3 maandjes naar Kenia met de stichting ex-change om daar een soort van ontwikkelingswerk te doen. Even een stukje marketing:
Kenia!
Kenia, een republiek in het oosten van Afrika, was ooit één van de rijkste landen van Afrika, maar is deze status al lang kwijt. De combinatie van lange droge perioden en een weinig doelgerichte aanpak van problemen heeft geleid tot een ontwikkelingsachterstand van verschillende districten in Kenia. Zo ook het Kitui district, een district in het Zuidoosten van Kenia tussen Machakos en Mombassa. Hier kampen ruim 600.000 inwoners met droogte en armoede.
Partnerorganisatie
Ex-change gelooft in de samenwerking met lokale partnerorganisaties om haar doelen te bereiken. Daarom heeft Ex-change de handen ineen geslagen met de SASOL Foundation Kenia. Deze stichting is al jaren actief in het verbeteren van de watervoorziening in het Kitui district.
Aanpak
De aanwezigheid en kwaliteit van water zijn van vitaal belang voor de ontwikkeling van het Kitui district. Daartoe hebben Ex-change en SASOL een meerjaren programma ontwikkeld.
Op korte termijn ligt het accent van de projecten vooral op het plaatsen van dammen, pompen en het testen van de waterkwaliteit. De aanwezigheid van voldoende water vormt een basis voor projecten op het gebied van landbouw, gezondheidszorg en ICT.
En daar komt Arjan aan...
Enkele teams voor mij hebben computers neergezet op verschillende scholen en zij hebben leraren en leerlingen les gegeven in het gebruik daarvan. Wij gaan met 3 man daarnaartoe als een soort van 'vervolg'. Er zijn namelijk wat problemen op sommige scholen, computers staan uit en worden weinig gebruikt bijv.
Waarom? Dat is een stukje onderzoek wat ik als Information Engineer natuurlijk prima zou kunnen aanpakken. Aan de ene kant een stukje 'management' van de scholen zelf, maar ook leraren die de mogelijkheid niet benutten. Verder zijn er wat omstandigheden die problemen veroorzaken. Computers kunnen problemen hebben en daar is technische kennis vereist om het op te lossen. Het is onmogelijk om jarenlange ervaring over te brengen in 3 maanden dus vandaar dat het leuk is om daar naartoe te gaan. Verder hebben computers stroom nodig, en die wil nog wel eens 'verdwijnen'.
Alhoewel we als team daar naartoe gaan en samenwerken sta je daar wel als individueel. Iedereen heeft andere (leer-) doelen bijv. Ikzelf zou een aantal dingen willen doen:
- Kennisoverdracht, maar ook teruggave. Ervaring opdoen dus.
- De communicatie verbeteren tussen scholen, maar ook tussen de scholen en de 'moederorganisatie'. En tussen die moederorganisatie en Nederland. Bedenk je goed dat er op de scholen geen internet ligt... maar wat wel in de toekomst kan gaan gebeuren. Echter omdat de burgemeester van een dorp geen internet heeft mag de rest het ook niet hebben :P
- Jongeren daar zijn enorm geintereseerd in 'ons' als westerse wereld. Dingen als SMSén vinden ze geweldig. Ik wil iets maken dat hun kan voorbereiden op de toekomst (als ze wel internet krijgen, want vergis je niet... de ontwikkelingen daar gaan hard). En ik wil iets maken waardoor die computers interessant worden en waardoor leerlingen daar achter die pc willen schuiven :). En in een later stadium ook de inwoners van bijv. het dorp (zeg, een soort internet cafe zonder internet :nuts: ).
Mijn opdracht:
Opdracht is het verkeerde woord... er staat niks vast, ik word vrijgelaten in wat ik wil doen. Ik heb een idee welke mij leuk lijkt om daar uit te voeren, dat is op dit moment mijn 'opdracht'.
Waar het op neer komt is dat ik eerst een onderzoek wilt doen naar de behoefte van die school/gemeenschap. Waarom worden pc's niet gebruikt, en als ze wel worden gebruikt wat gebeurd er dan het meest mee? Is er voldoende kennis, is er vraag naar informatie etc etc.
Uiteindelijk zal ik wellicht een PHP-applicatie maken (of iets geheel anders als er behoefte aan iets anders is, denk aan een administratiesysteem o.i.d.) waarin leerlingen binnen het lokaal naar elkaar berichtjes kunnen sturen. Een soort Private Message-systeem zoals ook op het forum. Tevens moeten ze PM's kunnen sturen naar mensen buiten hun lokaal. Die worden opgevangen door een centrale 'server' (lees, pc met een vmware webserver ;))... één keer in de zoveel tijd zal er iemand met bijv. een floppydrive de database automatisch kopieren (berichtjes, maar ook de nieuwe gebruikers) en die floppy zal naar een centrale plek gaan (waarschijnlijk die moederorganisatie). Die floppy word vervolgens weer geupdate met nieuwe berichten en nieuwe gebruikers (voor het 'centrale' adresboek) van andere scholen die ondertussen zijn binnengekomen. Hetzelfde gebeurd dus bij andere scholen, zodat er een soort email ontstaat.
Alleen dan letterlijk met een man te paard met een floppydisk, of een duif met een usb stick :D. Het kan dus gewoon een week of misschien wel 2 duren voordat een berichtje aankomt & beantwoord is.
In de toekomst krijgen die scholen wel internet, waardoor die servers snachts met elkaar kunnen 'synchroniseren' waardoor het op een soort email begint te lijken. Een groot netwerk dus...
Pas echt interessant word het als bij de die moederorganisatie internet komt te liggen... dan word het opeens mogelijk om relatief 'snel' (zeg een dag) berichtjes van Nederland naar de scholen in de 'bush bush' te krijgen. En andersom. Op dit moment is er namelijk behoefte aan zulke informatie... niet alleen om afspraken te maken (wat nu via bijv. de post gebeurd) maar ook voor kennisoverdracht of informeel gebrabbel.
Op dat moment verbind mijn applicatie mensen van 'buiten' met onze westerse wereld... toekomstmuziek? Ik denk het niet... ik denk dat jullie binnen 3 jaar direct met mijn vrienden uit Kenia kunnen emailen. Als mijn applicatie af is moet dat ook lukken, maar dan moet er een cdtje van Nederland naar de moederorganisatie in Kenia... en vanuit daar weer met diskettes/cd's/usb sticks naar de scholen.
Dit is ook weer te koppelen aan andere teams zoals bijv. die van marketing. Denk hierbij aan een boer die via een soort van 'marktplaats' (wat ook met mijn applicatie zou moeten kunnen) zijn afzetgebied kan vergroten. Er moet dan alleen onderzocht worden wat haalbaar is en of dat daar vraag naar is. Maar zoals altijd, de mogelijkheden zijn eindeloos met PHP.
Wat die andere 2 jongens van mijn team doen weet ik nog niet, maar het zal ongetwijfeld in ongeveer dezelfde richting te zoeken zijn.
Zo... sorry dat ik jullie er niet echt eerder over verteld heb. Maar ik was bang voor 'daar heb je Arjan weer met zijn stomme ideeën'-reacties. Dus ik heb gewacht tot er wat meer zekerheid was. Het is dus allang geen idee meer.
176 views