Hallo allemaal,

Mijn oom heeft mij gevraagd of ik een website voor hem wou maken. Hij wil me hier ook voor betalen.

maar nou is mijn vraag hoe moet hij dat rekenen? Is het makkelijk om per uur te betalen, of voor het hele geheel ? of op nog een andere manier ?
als hier webdesigners zitten, hoe doen jullie dat ? en hoveel rekenen jullie ervoor.

mvg
Wat naar mijn mening het makkelijkste is:

Een vast bedrag voor de website.
Een uurtarief voor eventuele updates en bugfixes.

Hoeveel je betaald krijgt hangt af van o.a. je kennis op het gebied van design en scripten. Houdt er ook rekening mee dat het om je oom gaat; om dan 5000 euro te gaan vragen voor een lelijke website zou de familieverhoudingen wel eens kunnen verstoren ^^

Je kan ook zeggen: doe mij maar een leuke mp3-speler of iets dergelijks.

Wat trouwens belangrijk is: leg goed vast wat je wel en niet gaat doen. Anders blijft je oom terugkomen met dat hij toch graag een forum wil, en een mailformulier etc. Dat kan je natuurlijk wel maken, maar dat valt dan buiten een vast bedrag imho.
gewoon een vast bedrag vragen zoals kasper al zei en als hij updates wil laat je hem gewoon wat extra betalen. dus 150 euro voor hele site en met updates 200, zoiets zo ik vragen.
Dank jullie wel voor de replies !

Het leek mij ook al niet al te snugger om heel veel geld te gaan vragen voor een site die voor je oom is.

mvg !
300-400 euro kan makkelijk, ligt eraan wat hij allemaal wil gaan doen met zijn site (als het voor zijn zaak is kan hij dat makkelijk missen, maar als het voor een hobby is dan hoef je niet een perfecte site te hebben ;))
€200 ?
Lijkt me duur genoeg :)
Jullie schreeuwen bedragen waarvan ik denk... hoe doen jullie dat. Hoe kunnen jullie inschatten hoeveel werk ergens inzit?

één website... tja... ik heb meegewerkt aan websites waarin 20 programmeurs ieder honderden uren aan gewerkt hebben... Maar ook simpele websites zoals mijn eigen die ik in een uurtje of 2 in elkaar plemp.

Is het een simpele website, zit er een backend achter, cms, phpsystemen etc etc etc. Totdat ik een uitgebreid projectplan heb gezien kan ik echt niet oordelen hoeveel iets waard is.

Het belangrijkste is het maken van duidelijke afspraken... een uurprijs daarbij is wel zo handig. Maar dan moet je wel eerst goed kunnen inschatten hoelang je er over gaat doen. En daarvoor heb je dus weer duidelijkheid nodig over _wat_ je gaat doen.

Of tewel, wat wil je oom? (Is wat iedereen vraagt:P)
Ik zeg meestal van dat ze maar geven wat ze het waard vinden! ;-)
Joshua schreef op 18.05.2006 07:55
Ik zeg meestal van dat ze maar geven wat ze het waard vinden! ;-)
Ook slim! Werk je 8 maanden lang 40 uur per week aan een prachtige applicatie krijg je als reactie "ik vind het maar niks, alsjeblieft 20 euro voor de moeite". ;)

Duidelijke afspraken maken is imho toch echt het slimst :)
Ik moet ook voor de moeder van een vriend van mij een website gaan maken voor haar beeldhouwkunsten en schilderwerken, maar daar vraag ik eigenlijk niks voor, ik zie het gewoon als hobby, en als ze zelf wat willen geven, doen ze dat toch wel, zeker als dat gezegd word..
Is bij mij iig wel het geval :)

Reageren