ff een vraagje aan de ervaren PHP-ers...

ik kan een heel klein beetje PHP maar lang niet genoeg om zelf een redelijk script te schrijven...

heeft iemand een idee welk PHP boek ik het beste kan nemen om PHP te leren?

Bedankt,

ArendJan
Op he internet (php.net) is genoeg documentatie te vinden. De beste manier is gewoon van kleine scripts beginnen en dan naar grote toe werken. Zet wat op papier, wat er op de pagina's moet komen te staan wat er gedaan moet worden. Stel je wilt dat iets omgezet wordt in hfdletters, dat je dat dan ff opzoekt op php.net. Zo leer je de theorie vanzelf. Kortom gewoon oefenen met het maken van scripts en vergelijk ze dan met scripts hier uit de lib.
Dusseh je raad geen boek aan???

Want ik kan :

-scripts aanpassen enzo
-klein beetje met variabelen klooien
-mySQL verbinding maken en de hele zooi

Ik ken de meeste functies niet uit mijn hoofd en snap de if en else niet. (althans hoe die te maken)
Wat wel leuk is om te doen is jezelf een doel stellen. Bijvoorbeeld ga een fotoalbum met omschrijvingen maken, of een klein gastenboek. Daarin kan je al een heleboel dingen gebruiken, je leert er erg veel van en je houd er nog wat aan over ook!
Ik zelf heb mezelf php aangeleerd via scripts van phphulp! Ik heb gewoon een inlogscript gepakt en net zolang zitten proberen en kijken tot dat ik het snapte. En als ik iets nodig heb kijk ik tussen de topics hier op het forum of open een nieuwe! En al zeg ik het zelf, het lukt aardig;)
Dan moet ik dus iets maken van een verwerk.php /connect.php /gastenboek.php/voegberichttoe.php

connect.php --> verbinding met database
verwerk.php --> zooi van toevoegen.php in database pleuren
gastenboek.php --> zooi uit de database halen en neerzetten
voegberichttoe.php --> formpje met variabelen die in verwerk.php staan -->edit: en dan submitten

zoiets dus?
http://www.breekpunt.nl/artsub.asp?id=PHP

Als je deze doet heb je al een goede basis. Hier staat ook een tut, maar die van breekpunt is met opdrachten.

Een boek met opdrachten is goed, maar anders vind ik meer dat een boek een naslagwerk is, waarin je snel ff wat informatie over functies kan vinden of ff niet bv hoe je moet kijken of iets in een array zit, dat je dat zo ff kan opzoeken (in_array()).
Ik ben begonnen met een cursus op essestee maar dan kan ik ook niet meer dan

<?php

$naam=array(1=>'Nederland');

echo'Ik ben in $naam[1]';

?>

Als het al klopt.... :)

Of iets met

$naam=count(......);

<?php
echo ' Ik ben in ' .$naam[1];

$aantal = count($naam); // Geef aantal landen in array $naam
?>
Beter is var buiten de quotes, dus

echo 'Ik ben in'.$naam[1];

Gewoon kwestie van oefenen.
Kalle schreef op 31.05.2006 13:17
Beter is var buiten de quotes, dus

echo 'Ik ben in'.$naam[1];

Gewoon kwestie van oefenen.

Kalle, in dit geval zou het niet eens werken.
Binnen single quotes worden variabelen niet geparsed.

Reageren