ik heb nu een cronjob gemaakt en deze roept het bestand cron aan maar nu wil ik weten hoe ik kan controleren of het bestand cronwel degelijk aangeroepen word door de cronjob en niet gewoon door een gebruiker
iemand enig idee?
Het is andersom: Het programma cron voert de cronjob uit. En het programma cron draait op de linuxserver. Als het goed is heeft alleen de eigenaar van het cronjob bestand rechten om het te wijzigen.
Als je in de cronjob hebt staan dat php een bepaalde pagina moet parsen dan doet ie dat op de aangegeven tijden. Als die pagina ergens op je website staat is het mogelijk dat iemand dat in zijn browser intikt en dan wordt ie ook geparsed.
Ik denk dat het enige verschil in het ip-nummer zit van diegene die de pagina aanroept.
kijk ik had hetvolgende geprobeerd de cronjob het bestand laten aanroepen met een id=155425 (vb-) en dan controleren maar dan werd deze niet uitgevoerd
Nee, als de cronjob de pagina aanroept krijg je GEEN ip nummer.(het gaat ja niet via internet) Doet iemand dat via het ineternet dan is er wel 'een' ip nummer.
Dus dat is eenvoudig te controleren.