Hallo,

Ik heb volgende script geschreven:

<?
session_start();

if ((!empty($usrname)) && (!empty($passwd)) && (!empty($usrmail)))
{
$dbConn = odbc_connect("myODBCtest","","");
$query = "INSERT INTO users VALUES ('$usrname', '$passwd', '$usrmail')";
$exec = odbc_exec($dbConn,$query,1);
}else
{
echo "<b>An empty Field found!!!";
}
?>

<?
if (isset($dbConn)) {odbc_close($dbConn);}
?>

Bij het lezen van m'n database heb ik geen problemen.
Maar bij het uitvoeren van bovenstaande script (op een record toe te voegen aan de tabel 'users' krijg ik telkens volgende foutmelding:

Warning: odbc_exec() [function.odbc-exec]: SQL error: [Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Operation must use an updateable query., SQL state S1000 in SQLExecDirect

Kan iemand mij verder helpen? Hoe kan ik een record toevoegen aan een MSAccess database via de ODBC api?
De tabel 'users' bestaat slecht uit drie velden (rows)?
Ja, drie tekstvelden van elk 50 tekens lang.

Ik gebruik IIS als webserver.
En zit er geen id in die tabel?
Nee, er werd geen sleutel aangemaakt. Moet ik er eentje aanmaken voor het identificatieveld usernaam?
Lijkt mij wel handig voor het verdere gebruik. Verder zou ik ook de veldnamen in de query stoppen.

$query = "INSERT INTO users (veldnaam, veldnaam, veldnaam) VALUES ('$usrname', '$passwd', '$usrmail')";

Edit: Typo
Nog steeds hetzelfde resultaat, ook door gebruik te maken van de veldnamen.
Bestaat er een andere functie om een record toe te voegen met odbc?
Heeft het te maken met access-rights? (Aangezien een select-statement geen enkel probleem geeft)

Wat bedoel je met "Edit: Typo" ??
Ik ben verder niet bekend met odbc maar google is hierin je beste vriend. Typo=Typfout.
Ik heb hier nooit echt problemen mee gehad, maar misschien is het niet de verstandigste optie om ms access als database server te gebruiken, zo is hij niet ontworpen en ik kan me inbeelden dat er wat haken en ogen aan zitten.

Laatste keer datik iets dergelijks probeerde kwam het er op neer dat ik een mysql versie voor de webserver gebruikte, en access een aparte versie draaide.
wat gebruik je met ODBC? Access?
dan heb ik wel een verbindingsvoorbeeldje voor je...
alleen kan ik die morgen pas copy-pasten :)
dus als je wil..

edit:

op mijn stage is de webserver oververhit geraakt op zolder LOL =D...
Aan Wout:
Ik gebruik inderdaad een Access (mdb) database. Dus als je een voorbeeld hebt van hoe je hieraan via phpscript een record kan aan toevoegen, wil ik dat graag ontvangen.

Reageren