Mijn opstelling:
Apache2, PHP5 en MySQL.
Heb de handleiding van Arjan Kapeteijn volledig gevolgd. Ik heb volgende database gemaakt:
CREATE DATABASE ward;
CREATE TABLE gebruiker (naam VARCHAR(50), passwoord VARCHAR(30));
Vervolgens heb ik hierin met succes een record kunnen toevoegen via de mysql console interface.
Bij het uitvoeren van de volgende script (op connectie te maken met m'n zojuist gemaakte database):
Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Access denied for user 'ODBC'@'localhost' (using password: NO) in C:\Server\Apache2\htdocs\phptest.php on line 4
I'm clueless.
Wat moet ik doen om dit op te lossen?
<?
$database="ward";
$conn = mysql_connect("localhost","jouw_gebruikersnaam","jouw_wachtwoord") or die ( "Het maken van de verbinding met de database is mislukt");
mysql_select_db($database,$db);
?>
@ Robert en Eris:
Ik heb van jullie tips gebruik gemaakt en volgende script gemaak:
<?
//phpinfo();
$database="ward";
$conn = mysql_connect("localhost","root","myrootpassword") or die ( "Het maken van de verbinding met de database is mislukt");
mysql_select_db($database,$conn ) or die ("Select database mislukt");
echo "verbonden met database";
?>
En... ik heb geen foutmelding meer.
Dat van die 'root' wist ik niet.
Ik ga nu eens dezelfde script daaien op m'n IIS, PHP, MySQL server.
@ Wout:
Je hebt volkomen gelijk, maar ik heb pas gisteren geleerd te werken met het MySQL database systeem.
De script draait nu ook perfect om de IIS server.
Ik kan nu eindelijk eens proberen records toe te voegen aan de database via php scripts.
ALLEMAAL BEDANKT voor jullie ZEER SNELLE reacties (ik kon het amper bijhouden...)
Hierbij is tabel in de $sql uiteraard gewoon de naam van de tabel waar je uit wil selecteren, en de 'veld', 'veld1' enzovoort blijft tussen quotes, waarbij je veld veranderd in de naam van de 1e kolom, en veld1 in de naam van de 3e kolom.