Even een simpel vraagje.
Ik heb een tabel waarin in een kolom id's staan. Nu wil ik tellen hoe vaak een bepaald id voorkomt. Hoe doe ik dit? met count?
gewoon allemaal 0 0 0 0 0 0
Frank gaf eigenlijk al het antwoord volgens mij hoor, ik heb het even getest ook, en als je met die GROUP BY werkt, krijg ik er keurig het gewenste resultaat uit:

<?php

$query="SELECT
COUNT(id) AS aantal,
id
FROM
tabelnaam
GROUP BY
id
ORDER BY
aantal DESC";
$sql=mysql_query($query);
while($data=mysql_fetch_array($sql)){
echo 'ID nummer '.$data['id'].' heeft '.$data['aantal'].' aanvragen gedaan<br>';
}
?>
en bij die andere krijg ik de error

Warning: mysql_fetch_row(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in ....

waarscheinlijk komt dat omdat ik dat AS .... niet snap
@Sander

zie ff mijn vorige post, en het ligt denk ik niet aan die AS, tenminste niet als je het goed hebt overgenomen. De betekenis van je melding is dat er geen resultaten zijn gevonden die aan je query voldoen.
Wat staat er allemaal in de kolom id?

Misschien dat er in $row[ID] iets staat wat dus totaal niet voorkomt in de kolom id.
maar waar slaat dat aantal dan op?
Met AS geef je een alias mee aan je selectie, normaal doe je:

SELECT id FROM tabel WHERE voorwaarde

En bij het ophalen doe je dan $data['id']

Met de AS kan je hetzelfde:

SELECT COUNT(id) AS aantal FROM tabel WHERE voorwaarde

Dan kan je bij het ophalen:
$data['aantal']

Als je het van het engels vertaald, naar het Nederlands:

SELECTEER TEL(id) ALS aantal VAN tabel WAAR voorwaarde
Ok ik heb het geprobeert maar heb een fout in mijn sql.
Ik leg even uit hou het in elkaar zit dan kunnen jullie mischien beter vertellen waar wat nu moet.
Ik heb dus de tabel tbl_offerte waarin in de kolom ontvanger heb. In die kolom staan dus de id nummers. het nummer dat ik wil tellen is $row[ID]. Ik hoop dat jullie me nu duidelijker kunnen laten zien wat nu wat is.
Wat is het foutje.. ben al blij dat je een goede error afhandeling heeft...
gewoonWarning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in...
er zit een fout in mijn sql statement.

$query="SELECT
  COUNT(ontvanger) AS id,
FROM
  tbl_offerte
GROUP BY
  ontvanger
ORDER BY
  aantal DESC";
$sql2=mysql_query($query);
while($data=mysql_fetch_array($sql2)){
 echo 'ID nummer '.$data['id'].' heeft '.$data['aantal'].' aanvragen gedaan<br>';
}

Reageren