Hallo allemaal,

Op dit forum vond ik een interessante thread: http://www.phphulp.nl/forum/showtopic.php?id=13051&cat=5

Ik wil zoiets graag gebruiken, maar heb er toch een probleem mee: Als ik in de div wrapper andere divs wil positioneren, houden die de footer niet tegen als je de browser window kleiner maakt.

Ik heb hier: http://test.sandervangelderen.nl/test.html een voorbeeld dat mijn probleem beter duidelijk maakt.

Het heeft te maken met inline versus block-level elementen, maar ik weet niet hoe ik het op kan lossen.

Ook wil ik graag dat de rechter kolom verticaal uitvult tot aan de footer, maar met height:100% vult hij het hele venster.

TIA
bedankt op voorhand

node142e4

node142e4 schreef op 17.07.2006 16:27
Als ik in de div wrapper andere divs wil positioneren, houden die de footer niet tegen als je de browser window kleiner maakt.

Een div kan alleen uit die wrapper div breken als je hem een float meegeeft, left of right. Is dat in jouw situatie ook zo?

edit: hmmm, node142e4 denkt zeker dat dit een forum is in plaats van een chat ;-))
eh... ja eigenlijk wel lol, maar ik ben nu weer online
ik gebruik geen float, je kunt aan de border van div wrapper goed het probleem zien, dat is waar de footer tegenaankomt
Ik denk dat je voor je divs niet te snel een position: absolute moet gebruiken. In het voorbeeld op mijn site doe ik dat geloof ik alleen voor de footer. De rest gaat met floats. Je bent vrij om de code van mijn site te gebruiken voor je eigen doeleinden.

edit: ik ben even een paar uur op pad, maar zal straks het topic nog even checken.
dank je Jan,

even kijken hoe je dat gedaan hebt..

edit: Ook ff een hapje eten
Hoi Newbie nee bedankt, dit is niet wat ik bedoel. Je gebruikt een overflow:auto, wat een beetje het effect van een frame geeft, met een extra scrollbar.

In de eerder genoemde thread geeft Jan deze oplossing: http://www.jankoehoorn.nl/phphulp/csstut4/voorbeeld1.php

Ik probeer een variatie te maken, met als verschil: pagina is gecentered (dat werkt), en bevat een meer complex content gedeelte. In het content gedeelte wil ik gewoon div's kunnen plaatsen zoals ik dat gewend ben. Hier is mijn poging te zien: http://test.sandervangelderen.nl/test.html

Het is de bedoeling dat als je het venster gaat verkleinen, de footer op goed moment tegen de onderkant van het content gedeelte aankomt en daar blijft. In mijn voorbeeld zou hij dus tegen de linker kolom aan moten komen.

Ik moet nu weg, pak deze topic zeker weer op morgen.

bedankt allen
Ik heb aan de hand van de css op de site van jan het onderstaande gemaakt, ik denk dat dit ongeveer is wat je nodig hebt, ik krijg alleen de 'links' en 'rechts' niet zo hoog als de pagina, maar ik verwacht dat iemand dat wel op kan lossen.

Groet

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
	<title>PHPhulp CSS tut deel 4 - voorbeeld 1</title>
	<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
	<style type="text/css" media="screen">
		/* CSS Document */

* {
			margin: 0;
			padding: 0;
		}

body {
			background-color:#999999;
		}

html, body {
			height: 100%;
		}

#container {
			position: relative;
			min-height: 100%;
			height: 100%;
			voice-family: "\"}\"";
			voice-family: inherit;
			height: auto;
		}

html>body #container {
			height: auto;
		}

#wrapper {
			padding-bottom: 24px;
		}

#header {
			height: 64px;
			min-width: 700px;
			background-color:#333333;
			color:#FFFFFF;
		}

#rechts {
			float: right;
			width: 200px;
			background-color:#666666;
			margin: 10px;
		}

#links {
			float: left;
			width: 200px;
			background-color:#666666;
			margin: 10px;
		}

#content {
			margin-left: 220px;
			margin-right: 220px;
			border: 0px;
			background-color:#999999;
		}

#footer {
			position: absolute;
			bottom: 0;
			background-color: #333333;
			width: 100%;
			text-align: center;
		}
		div.content_wrapper {
			padding: 9px;
		}
	</style>
</head>

<body>
	<div id="container">
		<div id="wrapper">
			<div id="header">
				<h1>header</h1>
			</div>

<div id="rechts">
				<div class="content_wrapper">
					<h2>Rechts</h2>
					<ul class="menu">
						Rechts
					</ul>
				</div>
			</div>

<div id="links">
					<h2>Links</h2>
					<ul class="menu">
						Links
					</ul>
				</div>
			</div>

<div id="content">
				<p>
					Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main 
					Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main Main 
				</p>
				</div>
			</div>
		</div>
		<div id="footer">
			<p>U kunt deze pagina het best bekijken in alle browsers op elke schermgrootte :-)</p>
		</div>
	</div>
</body>
</html>
PHP Newbie, ik denk dat je beter geen * kunt gebruiken in je CSS

dus het

* {
 margin: 0;
 padding: 0;
}

gedeelte ;)

Klik hier voor uitleg waarom je geen * moet gebruiken
Tjah, ik hou zelf sowiezo al niet van die * dingen, waarmee je meteen alles aanpast..

Reageren