Situatie:
- 1 laptop, Windows XP Home
- 1 desktop, Windows XP Professional

Op de desktop heb ik een map die ik wil delen, zodat ik er bestanden in kan droppen vanaf m'n laptop. Ik heb "eenvoudig delen" uigeschakeld op de desktop, zodat niet iedereen vanaf het netwerk er toegang toe zou hebben. Wanneer ik nu zelf naar de desktop map ga, krijg ik direct melding dat ik geen toegang heb. Ik krijg dus géén prompt voor een naam en paswoord zoals ik zou willen...

Vergeet ik ergens een instelling? Of wat doe ik mis?
-Zorg dat er op de desktop een account is met dezelfde naam en wachtwoord als op de laptop.
-Als je in Start Menu > Uitvoeren \\LAPTOPNAAM\ invoert krijg je er dan wel één.
De namen zijn niet hetzelfde, dit moet toch mogelijk zijn ook als deze niet hetzelfde zijn?
Als ik via de desktop naar m'n laptop ga, kan ik wel in de map gedeelde bestanden, omdat de Home versie niet zo uitgebreid is.
Misschien wanneer je bij google gaat zoeken netwerk mappen beveiligen dat je dan een beter resultaat kunt vinden. Ik heb even wat ingetyp daar en krijg genoeg pagina's waar jij vast het antwoord wel zou kunnen vinden.
Zal je korte uitleg geven.
Wanneer jij de beheerder van pc bent ga je naar de desbetrefende map.

Daar doe je rechtermuisknop - eigenschappen - beveiligen en daar moet je het zelf even verder aangeven voor wie hij toegankelijk en alles is.

Ik weet uit me hoofd ook niet hoe dat werkt. Wanneer je het tablad beveiligen niet heb kun je die weergeven d.m.v.

configuratieschermen - vormgeving en thema - map opties - weergave - eenvoudig delen van bestanden (aanbevolen) uitvinken.

Je kan waarschijnlijk alleen rechten toewijden aan die map als je daadwerlijke die beheerder van die pc bent.

Veel succes ermee
De rechten zijn aangepast, enkel ik zou met mijn naam en wachtwoord in die map kunnen via het netwerk. Wanneer ik die map benader, krijg ik echter gewoon direct melding dat ik geen toegang heb, en geen vraag naar naam & paswoord, en dat lukt me niet.
ga eens op beide pc's kijken wat de werkgroep namen zijn die moeten identiek zijn! computernamen mogen verschillen, eigenlijk moet want dan zie je teminste wie wat is. Verder zou je op beide pc's even een klein thuisnetwerk wizard even uitvoeren en hier alles in aangeven werkgroep enzo je moet niet administrator gegevens invullen volgens mij. Dat weet ik niet hoe het precies moet werken dat kan trouwens altijd later nog. Probeer eerst eens de wizard tot thuisnetwerk te voltooie op beide pc en daarna allebei de pc opnieuw opstarten. Kijk daarna op beide pc of je in de map gedeelde documenten kan komen.

Veel succes
Zie je de PC wel staan in Netwerklocaties > Zoeken naar computers in werkgroepen?

Staat NetBios geïnstalleerd? Het is inprinciepe niet nodig maar heb vaak meegemaakt dat dat de oplossing was.
De site van schoonepc over netwerken geeft wel vrij veel info. Even naar beneden scrollen (Kopje bestanden delen). En there u go, als je dat even volgt werkt het wel
Gr. Luke
Of je gaat gewoon met windows xp hulp aan de slag alle stappen volgen gewoon in het scherm je vult gewoon in zoeken bestanden delen ofzoiets en je gaat alles af wat hun daar behandelen ;)
Robert, windows help legt hier volgens mij niks over uit.
Alleen als er problemen zijn dat je het netwerkstekkertje in het netwerkkaartje moet steken... Goh?
Gr.

Reageren