Omdat ik nogal veeleisend ben en geen op mijn server werkende chatbox kan vinden die aan die eisen voldoet, wil ik zelf graag een chatbox maken (kheb toch vakantie =P) Ik spreek PHP, CSS en HTML, maar ik ben nou niet wat je noemt handig met JavaScript.

Nou hoorde ik over AJAX, dat zijn (zover ik het een begrijp) gewoon een paar extra functies JavaScript. Waar kan ik daar uitleg over vinden en een paar voorbeelden?

Owja, hier mijn "eisen":

- Ledenlijst moet worden gekoppeld aan een al bestaande tabel
- Apart registreren is niet mogelijk
- Simpele, strakke lay-out
- Moet niet teveel traffic gebruiken
- Lijst met mensen die in de chatbox zijn
- Emoticons

Mocht je toevallig een chatbox weten die daaraan voldoet...
Die heb ik gezien, maar ik kan nergens vinden welke tabellen ik moet aanmaken in me DB.
Als ik Jelmer goed lees is het 100% JavaScript. Dan kan ik me voorstellen dat je alleen een registratie hebt met een tabel met:

id
nickname
password

maar ik kan me vergissen. Hopen dat Jelmer dit leest ;-)
Ja, maar ook de tabellen voor de berichten enzo...
de berichten lijken me beter om gewoon javascript te houden, je wil ze tog niet opslaan? anders heb je namelijk een gastenboek nodig, lijkt me dan beter..
ze moeten op de een of andere manier toch "verzonden" worden naar de overige gebruikers. Bijvoorbeeld, ik zeg iets, dat wordt opgeslagen. Elke 3 seconden kijkt het script of er nieuwe dingen zijn, zoja, dan haalt het script dat nieuwe ding op en zet het erbij op de pagina.

Of is dat geen handige manier?
pak jelmers script, en pas die een beetje aan.. dan denk ik dat je da wel mogelijk kan makne..
Gewoon opslaan en met bijvoorbeeld een cron-job of een simpele if-structuur op 12 uur 's nachts (als er (bijna) niemand aan het chatten is) de databank/het bestand leegmaken.

Maar ik meen te hebben gelezen dat Jelmer z'n IkHoefGeenChat dit ook deed. Jelmer?
De functionaliteit was aanwezig. Er zit in server.php (gok ik even) een functie om de database te legen, die zou je om de zoveel tijd kunnen aanroepen.

Cronjobs heb ik niet, betaal ik mijn host niet genoeg voor :) Maar pas na een half jaar intensief chatten (hij wordt ook gebruikt op een datingsite...) merk je dat de database ietsjes trager wordt (...maar de implementatie was nog niet volledig compleet ;) ) Dus dat valt allemaal wel mee.
Dat snap ik wel, maar waar haal ik de code voor de tabellen vandaan? =P Dat is natuurlijk nog beter dan zelf een chatbox te moeten maken =D

Reageren