Ik ben druk bezig met divs leren, en ik heb nu een hele lay in divs, maar het wil niet zo goed.
Nu wil ik vragen of jullie mij willen helpen. Voorbeelden en broncodes zijn te vinden op http://phphulp.jonathanhogervorst.com/zegnuzelf/, het spreekt voor zich.
Wat ik dus wil, en niet lukt:
De hoofddiv (#body) moet horizontaal gecentreerd zijn, en moet net zo lang worden als de inhoud.
De teksten staan om de één of andere duistere reden niet netjes gecentreerd, dit moet natuurlijk wel.
de content-div (#body #content) moet zo hoog zijna als de inhoud is.
De tekst mag dus niet zoals het nu is onder het copyright-geval komen, maar moet netjes in de div. Het rare is dat de divs breder zijn dan opgegeven, want de tekst is ook te breed.
Ik wil dat boven én onder de hoofddiv (#body) 75px 'witruimte' is. Nu heb ik dat knullig gedaan door boven en onder een opvullingsdiv te zetten, maar dit wil niet.
Willen jullie mij helpen???
Nu is het zo dat ik over 15 minuten op vakantie ga, en 3 weken weg ben. Daardoor ken ik niet reageren. Ik hhop dat jullie in de tussentikjd mij geholpen hebben. Als je iets verder bent gekomen, mag je me e-mailen of PM-en. E-mail: [email protected]. Ik wil jullie alvast heel erg bedanken, en ik hoop dat jullie ook erg genieten van de heerlijke zon, en ene fijne vakantie hebben!
Er zijn hier zat mensen met kennis van CSS dus daar kan het niet aan liggen. Misschien je opdringerige manier van doen? Afijn, je bent nog maar 12 jaar, dus vooruit. Ik heb je CSS een heel stuk opgeschoond, maar het is nog niet af.
Tips:
[li]Gebruik niet overal meteen position: abolute. Heel vaak heb je dat helemaal niet nodig[/li]
[li]Dingen als #body #menu #nogeendiv zijn niet nodig. Je kunt net zo goed alleen #nogeendiv gebruiken, want als het goed is, komt #nogeendiv maar 1 keer op je pagina voor[/li]
Heel erg bedankt voor het reCSSen van mijn CSS. Ik heb het eens uitgeprobeerd, en het ziet er prima uit. Waar leer je zoiets eigenlijk? Boeken? w3schools?
Ik heb een paar vraagjes:
[li]Waarom heb je de #body maar 600px breed, terwijl de divs die erin zitten toch echt 627px breed zijn? Of is dat een foutje?[/li]
[li]Mag ik op plaatsen waar margin: 0px; of padding: 0px; staat dat weghalen, omdat dat al bovenaan voor alle divs gedefinieërd is?[/li]
[li]Waarom zijn #menulijn1, #menuschaduw, #menulijn2, #menulijn3 en #content maar 527px breed, terwijl de achtergrondplaatjes 627px breed zijn?[/li]
[li]Wat deed ik nou niet goed? Die position: absolute;???[/li]
Ik heb ook nog een paar rare dingetjes:
[li]Het menu staat niet tegen het logo aan.[/li]
[li]De menuitems verspringen (daardoor).[/li]
[li]De copyright staat niet tegen de content aan.[/li]
[li]De copyrighttekst verspringt (daardoor) (een beetje.)[/li]
Nog sorry van die opdringerigheid.
Groeten,
Jonathan
[edit][ignore][ul] en [/ul][/ignore] gebruikt.[/edit]
Heel erg bedankt voor het reCSSen van mijn CSS. Ik heb het eens uitgeprobeerd, en het ziet er prima uit. Waar leer je zoiets eigenlijk? Boeken? w3schools?
Het is een gave :-))) Nee, inderdaad, boeken en internet, niets bijzonders. Kwestie van volhouden, dat wel.
Waarom heb je de #body maar 600px breed, terwijl de divs die erin zitten toch echt 627px breed zijn? Of is dat een foutje?
Dat is waarschijnlijk een foutje. Het was nogal rauswerk snap je. Je moet trouwens wel zorgen dat je tekst niet uit zo'n div kan lopen, daarom heb ik de breedte wat smaller gemaakt.
Mag ik op plaatsen waar margin: 0px; of padding: 0px; staat dat weghalen, omdat dat al bovenaan voor alle divs gedefinieërd is?
correct
Waarom zijn #menulijn1, #menuschaduw, #menulijn2, #menulijn3 en #content maar 527px breed, terwijl de achtergrondplaatjes 627px breed zijn?
vanwege de tekstinhoud. Daar zijn mooiere manieren voor, maar eerst maar even zo. En nee, die mooiere manieren ga ik niet meteen uitleggen, eerst zelf gaan proberen ;-)
# Wat deed ik nou niet goed? Die position: absolute;???
Ja. Een tip: als beginnend CSS-er zou ik de eerste tijd niets doen met position absolute en relative, totdat je precies weet wat het betekent en wat het doet. Ik zelf gebruik ze heel weinig.
Die andere rare dingetjes moet je zelf even induiken. Mocht het niet lukken, dan gaan we daar volgende week wel weer eens naar kijken.
[quote=Jan Koehoorn schreef op 07.08.2006 09:34]...Tot over drie weken...
Ga je op vakantie? Fijne vakantie dan ;-)[/quote]
Jup.
Ik ga naar Welsum (aan de IJssel), en blijf daar 3 wken, zonder internet!!! boehoehoe... Wordt wel lol. Greatzz, Jonathan
Het is een gave :-))) Nee, inderdaad, boeken en internet, niets bijzonders. Kwestie van volhouden, dat wel.
Waarom heb je de #body maar 600px breed, terwijl de divs die erin zitten toch echt 627px breed zijn? Of is dat een foutje?
Dat is waarschijnlijk een foutje. Het was nogal rauswerk snap je. Je moet trouwens wel zorgen dat je tekst niet uit zo'n div kan lopen, daarom heb ik de breedte wat smaller gemaakt.
Mag ik op plaatsen waar margin: 0px; of padding: 0px; staat dat weghalen, omdat dat al bovenaan voor alle divs gedefinieërd is?
correct
Waarom zijn #menulijn1, #menuschaduw, #menulijn2, #menulijn3 en #content maar 527px breed, terwijl de achtergrondplaatjes 627px breed zijn?
vanwege de tekstinhoud. Daar zijn mooiere manieren voor, maar eerst maar even zo. En nee, die mooiere manieren ga ik niet meteen uitleggen, eerst zelf gaan proberen ;-)
# Wat deed ik nou niet goed? Die position: absolute;???
Ja. Een tip: als beginnend CSS-er zou ik de eerste tijd niets doen met position absolute en relative, totdat je precies weet wat het betekent en wat het doet. Ik zelf gebruik ze heel weinig.
Die andere rare dingetjes moet je zelf even induiken. Mocht het niet lukken, dan gaan we daar volgende week wel weer eens naar kijken.
Okay, heel erg bedankt.
Weet je trouwnes nog waar die wit-/blauwruimte onder het logo en de content vandaan komen???