Je moet niet opzoek gaan naar 'servers' maar gewoon een 'normale' pc. Ik weet niet wat je doeleinde zijn (vertel!) maar ik gok erop dat je helemaal geen lawaaimakende, stroomsleurpende systemen nodig hebt met ecc en scsi.
Maarja, belangrijk daarbij is wat je presies wilt gaan doen.
Klinkt niet echt als iets zwaars ofzo... voor een beetje thuisserver kan je het veel goedkoper houden.
Kijk of je ergens een 2e hands SFF Compaq desktop kunt krijgen, of een Dell Optiplex GX-1 ofzo. Dat zijn kleine erg stille (en energie zuinige) pc'tjes. Eind pentium II of beginnende pentium III's.
Hier staat een Dell Optiplex GX-1, PII-400Mhz, 128MB ram, 10GB hdd en voor de rest nette stabiele onderdelen (440BX Chipset, 3com netwerk) voor 35 euro. Vervang dat geheugen door een reepje van 256MB en je hebt echt een 'meer-dan-snel' systeem om thuis op te ontwikkelen en een aantal simpele websites te draaien.
Om je een idee te geven, mijn oude server (Abit BP6, 2x celeron 400) hosten al mijn websites/scritps tot vorige week en kwam zelden boven de 3% cpu usage uit. (mocht je hem willen hebben, hij staat hier.
Waarom niet, henzenrunners, i-cey.net, arjaninkenia.nl en nog een berg zut draaide gewoon hier op zolder. De enige vereiste is een vastipadres (wat je bij iedere adsl verbinding wel krijgt) en een redelijke upload. Maar met een (vrij standaard) 90kb/sec up kan je prima websites hosten. Zolang als je maar geen grote bestanden ter download aanbied.
Arjan heeft netjes sponsering hosting van Halma gekregen. Waar hij erg blij mee is (ookal kan ik ook een moment onder RoPaRun dat hij minder blij was :))
Een goede vriend van mij had in zijn rack nog een server over die ik gekregen heb. 1U, 3Ghz, 1Gb ram, 2x 80Gb Raid1 en 2x 1Gbit netwerk. Een aantal van 'mijn' klanten die ik bij hem ondergebracht heb voor bijvoorbeeld hosting draaien nu ook op die server waardoor ikzelf overal controle over heb, dat scheelt hem ook een hoop moeite.
Aangezien het dataverkeer in Amsterdam nog maar iets van 9cent per GB kost heb ik alles dus netjes verhuist. Op de Henzenrunners na, die word op dit moment door Halma gehost als een soort sponsoring. Ook die zal ik binnenkort waarschijnlijk overzetten omdat ik nu een 100mbit lijntje heb waardoor snelheid geen probleem meer is. Dan hoef ik hun daar ook niet meer mee te belasten en heb ik alles mooi op één plek.