Hallo mensen,

Ik kwam dus op het idee om eens iets met c++ uit te proberen. Ik ben er ondertussen achter gekomen dat je ervoor een compiler nodig hebt. Nu werk ik op een mac (Mac OS 10.3.9) en kan ik daarvoor geen compiler vinden. Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt

MvG,

Boris
xcode even installeren, daar zit een gcc compiler in geloof ik (en een hele lading headers e.a. wat je vaak nodig zal hebben tijdens het compilen.)
de headers zitten meestal al wel op je systeem. Zeker bij Unix/Linux systemen.. en mac had tog een linux kernel?
misschien..... ik weet niet of het werkt.. maar mac is unix based... dat je je sources list bij werkt en dan iets van apt-get gcc of emerge gcc oid...
en anders even op de site van apple kijken bij downloads daar moet vast wel wat te vinden zijn.
Laat het even horen als het gelukt is want ik wil ook c++ gaan programmeren op mijn aankomende mac!
De headers zitten bij Mac niet standaard op het systeem, vandaar dat Xcode ook bijna 1 gyg groot is om te downloaden. Met Xcode krijg je documentatie, compiler, IDE, en ladingen headers & libs (voor cocoa & java en de standaard headers)

Meer headers & libs kan je eventueel downloaden via fink of darwin ports.

Via die 2 genoemde links kan je trouwens ook wel aan een 'kale' gcc komen.
Ja idd het is 938.2MB :| Maar goed ik wilde dus vragen of ik wel de goede had maar nu je het zegt:-)
@Boris: ik hoop dat je geen data-limiet hebt? :p
weet ik niet (A) lol
@jelmer ik heb dat xcode gedownload maar kan nergens een programam vinden ofzo...

kun je het misschien ites preciezer uitleggen?

edit: fink is voor 10.4 en darwin ports geeft een error
@Boris, ik ben zowiezo meestal wel te vinden op #phphulp op irc.chat4all.org

Maar je kan xcode en alle andere tools vinden in /Developer (dus de root, het harde schijfje, niet in je apps mapje)

Xcode staat dan hier: /Developer/Applications/Xcode.app

/me loves drag&drop :)
En je krijgt gewoon een aantal commands beschikbaar in je terminal, dus zo kun je gewoon compilen via de terminal.

Reageren