Beste mensen,

Ik probeer iets heel simpels.
<?php
header('HTTP/1.0 404 Not Found');
?>
Maar wat krijg ik dan? Een gewone lege witte pagina. Wat ik graag zou willen is dat ik een melding krijg van apache. Bijvoorbeeld 't volgende:
Not Found

The requested URL /sdfdgewt.html was not found on this server.
--------------------------------------------------
Apache/2.0.55 (Ubuntu) PHP/5.1.2 Server at localhost Port 80

Als ik mijn response headers bekijk krijg ik 't volgende:

PHP:
Date: Fri, 25 Aug 2006 14:21:45 GMT
Server: Apache/2.0.55 (Ubuntu) PHP/5.1.2
X-Powered-By: PHP/5.1.2
Keep-Alive: timeout=15, max=100
Connection: Keep-Alive
Transfer-Encoding: chunked
Content-Type: text/html; charset=UTF-8

404 Not Found

Apache:
Date: Fri, 25 Aug 2006 14:21:22 GMT
Server: Apache/2.0.55 (Ubuntu) PHP/5.1.2
Content-Length: 293
Keep-Alive: timeout=15, max=99
Connection: Keep-Alive
Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1

404 Not Found

Ik weet niet of 't probleem bij de server zit of bij de php code dus misschien dat deze topic beter onder webservers had kunnen staan.
Die error geeft Apache zelf. Hoef je niks voor te doen.
Ja maar als ik PHP dus een 404 laat genereren krijg ik geen melding maar een blanko pagina. Maar als ik de HTTP headers dan bekijk krijg ik wel degelijk een 404 terug.
waarom een 404 maken met php, dat doet apache zelf wel, zoals SanThe al zei....
Volgens mij wil Roy vanuit PHP de error pagina van Apache weergeven
Ja inderdaad. Op die manier kan ik straks ook een eigen 404 pagina er aan koppelen. Nu krijgt de gebruiker een blanko pagina te zien waar totaal niet van duidelijk is wat 't is.

edit: Ik zal wat meer uitleg geven. Ik ben bezig met een gallery script en dat zal bestaan uit pagina.php?map=mapnaam&id=foto_id

Nu wil ik dit met htaccess mooier maken.
images/mapnaam/foto_id/fotonaam.jpg

Om het dan compleet te maken en dus min of meer te verbergen dat ik php gebruik wil ik een 404 pagina genereren als een afbeelding niet bestaat. Je roept dus wel altijd een bestaande pagina aan (pagina.php) maar de afbeelding hoeft niet persee te bestaan. Vandaar de 404.
Nee volgensmij snap jij nog niet echt wat ik bedoel.

Ik heb een php script. Het laad afbeelding uit de database en geeft die weer. Heel simpel.
Mocht een afbeelding niet bestaan dan geef ik een 404 header. 't leek me logisch dat ik als bezoeker dan ook 404 pagina zou kijgen waar met koeie letters 404 op staat. Echter is 't zo dat je alleen een blanko pagina krijgt.

http://62.131.240.91/index.php

Wat ik wil is dat ik een error pagina krijg:

http://62.131.240.91/asdfghfqasdfg/

edit: Die blanko pagina stuurt dus weldelijk een 404 header naar de client. Dit kun je ook checken met een programma / Firefox webdev toolbar.
Wat jij doet kan nooit werken.

Want als jij op een pagina die bestaat een header zet dat de pagina niet bestaat. Dus dan zal er geen error komen.

Reageren