Hallo, ik ben van plan om een PostgreSQL te gebruiken.
Maar wat zijn de verschillen bij mysql ?
Of zijn die helemaal hetzelfde?
Ook que php codes helemaal gezelfde?
Ik heb momenteel een kleine website die daar gebruik van maakt, en die werkt met een SQLite database. Nu heeft SQLite de heerlijke mogelijkheid eigen functies toe te voegen of zelfs te 'linken'. Ik heb dus PHP's [php]serialize[/php]() functie gelinkt aan mijn SQLite database, waardoor SERIALIZE nu net zo werkt als COUNT als het ware. En dat werkt prima.
Maar ik moet nu nog wel dingen 'unserializen'. Daarnaast lijkt het me best wel een 'feature' die veel gebruikt wordt, dus waarom zit het er niet standaard ingebakken? Of komt dat nu eindelijk een beetje met de opkomst van de XML databases?
Hele mooie dingen hoor die databases, maar het praten gaat nog steeds door een kattenluikje naar mijn idee. En dan kan je nog wel zulke mooie functies maken, het moet uiteindelijk allemaal weer omgevormd worden naar een string.
Nu heeft SQLite de heerlijke mogelijkheid eigen functies toe te voegen
Dat kent pgSQL dus ook.
Met de opkomst van XML databases ben ik nauwelijks bekend. Ik weet wel dat pgSQL uitbreidingen kent die met XML overweg kunnen. Intern wordt dan een relationeel model gebruikt (vele malen sneller), extern wordt XML gebruikt. Kan erg handig zijn, maar volgens mij niet i.c.m. PHP. Dan moet je in PHP weer met XML gaan klooien en dat is niet de sterkste kant van PHP.
Het gebruik van functies maakt het praten via het kattenluik een stuk eenvoudiger, met functies in PHP werkt het net zo.
Maar je bent met me eens dat het een kattenluikje blijft. En een kattenluikje slikt geen arrays, objecten of andere complexere datatypen dan int, float en string. Wat zeg ik, volgens mij krijg je hoe dan ook altijd een string terug, ongeacht het type van de kolom.
Eerlijk gezegd wacht ik nog steeds op een database die echt integreert met de code, dus dat de grens tussen classes, models en tabellen als het ware vervalt.
XML zou in zo'n geval al een stap in de goede richting kunnen zijn. Middels XSLT & XPath verwerk je dan weer je XML en eventueel middels Apache's nieuwe module (ben naam kwijt, volgens mij was het Cocoon) kan je ook nog dynamische zooi maken middels XML en XSLT. In zo'n situatie valt PHP zo goed als volledig weg: Database als Model, Apache als Controller en XSLT als view. Lijkt mij uiteindelijk belachelijk snel, zeker als je ziet hoe snel XSLT parsers tegenwoordig al zijn, en dat vergelijkt met bijvoorbeeld Smarty... en dan ook bedenkt dat heel PHP laden en uitvoeren als het ware overbodig wordt... Ik denk dat dan het 'kattenluik-scenario' wel weg valt.
Heb jij hier ook ervaring mee? Voor zover ik kan vinden kan PHP nog niet native omgaan met deze dingen, wat naar mijn idee de meerwaarde van een array boven een koppeltabel een beetje teniet doet.