Hallo,

Ik wil om spem en ander gezeik tegen te gaan eigenlijk alle sporen van de bezoeker opslaan, dus ik dacht om elke pagina die hij of zei opent, in een tabel in de db te zetten, met datetime en ip, maar wordt de site hier niet erg sloom van? of kan hij wel met gemak allemaal records toevoegen aan de database?

groeten,
Jonathan
ok, is handig ja!
kun je het msis niet beter loggen in txt's met datum,ip,bezoektijd BV end at elke dag een andere txct wordt gemaakt met de datum ofzo
jeroen schreef op 08.09.2006 18:21
kun je het msis niet beter loggen in txt's met datum,ip,bezoektijd BV end at elke dag een andere txct wordt gemaakt met de datum ofzo
Nee, dan kun je nauwelijks meer wat doen met de data. Een database is gemaakt om data op te slaan en toegankelijk te maken. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat een database langzamer wordt zodra je data gaat toevoegen. Gelukkig kan een database wel een paar miljard records kwijt en loop je niet zo heel snel tegen problemen aan. Zeker niet gezien de eenvoud van de data die in dit topic wordt genoemd.

Dus, wil je de data gaan opslaan, gebruik dan een databbase. Wees alleen zuinig met het opvragen van ALLE records uit de database en gebruik de juiste indexen om de boel sneller te maken.
Ik heb het wel eens gedaan met een webserver, was best aan aardig experimentje. Dr zijn ook apache modules die het doen, maar ik zie het voordeel niet in ten opzichte van gewone logs bekijken?

Verder zijn spambots nauwelijks te onderscheiden van andere users, ze gebruiken de zelfde user-agent en headers om zulk soort trucs te omzeilen.

Reageren