hey ik heb een probleem,
ik heb een tavel 'winkel'
daar in zitten tabellen met id, naamproduct, kost,aantal,totaalprijs

nu wil ik dat als ik bijvoorbeeld 3 producten in de winkel tabel heb dat ik die drie eind bedragen in dit geval totaalprijs bij elkaar opteld en in subtotaal zet hoe doe ik dat??
wie kan mij helpen. ;)

<?php

//sql voor alles selecteren in de tabel winkel
$sql = "SELECT * FROM winkel;";

//voer die sql uit, en als die mislukt stop het script en geef mysql error weer
$res = mysql_query($sql) or die (mysql_error());

//maak $subtotaal aan
$subtotaal = '';

//maak een array $row aan met het resultaat van net en tel dit steeds bij subtotaal op
while ($row = mysql_fetch_array($res)) {

//tel de totaalprijs van deze rij bij het subtotaal op
  $subtotaal += $row['totaalprijs'];

//sluit de loop
}

//en outputten maar
echo $subtotaal; //output: het totaal van elk product in de hele tabel bij elkaar opgeteld
?>
ok het werkt tof man
alleen SELECT * FROM winkel is niet goed er moet nog where bij where ip = $addr ;)
en weet je meschien ook hoe ik kan zeggen van stuur gegeven naar mail adres die in die row's staan en dan ook alleen de gegeven van het ip

dat kan met mail();

<?php
mail($email,$onderwerp,$bericht,$headers);
?>

Overigens krijg ik het idee dat je nog niet echt met php bekend bent, en of het dan verstandig is gelijk een webshop te gaan bouwen weet ik zonet nog niet.
ik had de shop al af ik bouw website door naar andere scripts te kijken zeg maar en dus stukkjes in elkaar te zetten ;)
ok het werkt tof man

Mooi! Geeft mij ook weer een goed gevoel :-)

Graag gedaan!
Oja, als je dus mail wilt, kun je dit eronder zetten:

<?php

$bericht = 'Er is een bestelling geplaatst door ip '.$addr.' En dit is het subtotaal: '.$subtotaal.' Veel plezier met de bestelling :-)';
mail('[email protected]','Bestelling',$bericht);
?>
@ Boris: jouw manier werkt, maar is omslachtig. Je haalt met * alle velden op, terwijl je er maar 1 nodig hebt. Bovendien heb je geen aparte variabele nodig in PHP om alles op te tellen; dat kun je gewoon met MySQL doen:
<?php
$sql = "
SELECT SUM(prijs) AS totaal
FROM tabel
";
if (!$res = mysql_query ($sql)) {
trigger_error (mysql_error ());
}
else {
$row = mysql_fetch_assoc ($res);
echo '<p>Totaal: ' . $row['totaal'] . '</p>';
}
?>
Wist ik niet, is een goede manier! Bedankt!

Reageren