Ik heb een stamboom database opgezet met php en mysql. Daarbij maak ik gebruik van het alfabet en wel zodanig dat als je bijv. op de a klikt, je alle namen beginnend met een a in beeld krijgt.

Alleen om dit te laten werken moet ik bij iedere naam die ik invoer in de database, in een aparte tabel de beginletter invoeren. Vervolgens laat ik de a dus gewoon alle namen waarbij de beginletter op a is gezet, oproepen. Snappen jullie hem nog???

Als ik dus perongeluk de beginletter op z neerzet, dan komt hij dus ook bij z in het lijstje te staan, terwijl de naam zelf met een a begint.

Het moet mogelijk zijn om het script gewoon zelf de eerste letter te laten zoeken, zonder dat ik dit zelf in een aparte tabel moet invoeren.

Ik weet dat dit met substr moet lukken, maar krijg het niet voor elkaar.

Het probleem is dat ik namelijk geen naam selecteer en het ding dan niet meer weet van welke naam hij de eerste letter moet zoeken.

Het is de bedoeling dat als ik op de a klik, dat de substr dan alle namen in de database doorloopt, degene eruit haalt die met een a beginnen en deze vervolgens print.

Kan iemand me helpen? Ik kom er echt niet uit :(
die kan al de prullenbak in. Tenminste, ik neem aan dat naam de hele naam bevat en dat je een veld hebt genaamd 'beginletter' of iets dergelijks.
Misschien een idee om een controle uit te voeren in het script dat die aanroept, zoeits als:

<?php

$letter = $_GET['letter']
if (empty($letter)) {
echo "Geen beginletter bekend! <br>\n";
exit();
}

?>

en dan kan de query
<?php
$query = "SELECT * FROM individueel WHERE naam LIKE '" . $letter . "%' ";
?>
gebruikt worden
Volgens mij doet tie 't!! Ultieme test is lettertabel in de prullenbak en dan moet tie blijven draaien....
ja ja :) Helemaal geweldig!!! Dank jullie wel :)
Graag gedaan.
SanThe schreef op 18.09.2006 17:26
Graag gedaan.
Daar sluit ik me graag bij aan :)

Reageren