Ik ben beginneling met php en heb in mijn gastenboek behoorlijk last van spam. Nu hoorde ik van kennissen dat ik een anti spam code erin moet zetten. Dat mensen een code inmoeten voeren voordat een bericht geplaatst word. Maar hoe krijg ik dat erin? Is ergens dat script te downloaden?
Wanneer je het script volledig in eigen beheer wil houden maak je een soort van vraag waar iedereen het antwoord op weet, denk hierbij aan is vijf plus vijf is ? (doe dit wel in tekst zodat een bot hier minder makkelijk mee aan de slag kan).
Het antwoord moet dan 10 zijn.
Je kan het invul Form dan ook nog de maxlength="2" meegeven zodat ze weten dat Tien al niet het juiste antwoord kan zijn.
Het voorbeeld is ook voorbereid op tekstvragen, vandaar de strtolower functie voor de variable :)
<?php
if(strtolower($validate) == 10){
//Schrijf gegevens naar database
}else{
echo ("Uw antwoord is niet juist, probeer het opnieuw. Hint, voer het getal in nummers in");
}
?>
Het is misschien minder netjes maar zo hou je het wel simpel.
Het is niet alleen simpel, maar ook het veiligste. Tot een tijdje geleden had ik ook een 'plaatje' waar een random nummer instond wat je over moest tikken, maar dat bleek dus niet meer te werken, toen heb ik een hele simpele vraag gesteld: wat is de hoofdstad van nederland. Nu heb ik nergens meer last van.
Met zon vraag krijg ik altijd vage ideeen, stel dat iemand zon erge dyslexie heeft dat hij Amsturdam of wat dan ook schrijft komt hij er niet doorheen. Ja is stom want dan is het ook geen waardevollen entry maar toch.
En idd dan is rekenen ook niet het slimste maar dat leek me nog net iets makkelijker. Ik kon namelijk maar geen ideale vraag bedenken :)