Ik heb al een tijdje een windowss server maar ik ben er toch wel achter gekomen dat er meer voordelen aan een linux server zitten nu wil ik dus overstappen maar ik weet niet wat ik van linux er op moet instaleren als besturingssysteem een van jullie een idee?
3.1_r0a/ 20-Dec-2005 00:50 -
3.1_r1/ 24-Dec-2005 14:26 -
3.1_r2/ 20-Apr-2006 12:10 -
3.1_r3/

staat er dan wat is het verschil is dat een andere versie? of gwn een nieuwere versie?
Volgens mij staat de R voor release. Mij lijkt de nieuwste versie meestal het beste. Vergelijk het mar met de SP van Windows ;)
OKe bedankt ik doe nu de torrent die is 41 mb ik vraag mij af of dat niet heel erg weinig is :S
Voor op een losse server is Debian echt ideaal. Je pakt inderdaad die 41 MB grote ISO (de net-install) en installeert een kaal systeem + ssh(d), zodat je vanaf je normale/eigen computer kan inloggen met putty (of gewoon ssh) en dan is het een kwestie van `apt-get install apache2 php5 mysql php5-mysql` en eventueel er nog een ftp-server of samba (windows shares) erbij.

Voordeel is dat je niet die enorm zware xserver hoeft te draaien voor een bureaublad, wat zeker op oudere computers erg vreet als je het toch niet echt nodig hebt. Mijn servertje heeft niet eens een monitor, helemaal niet nodig. Ik kan hem hier prima op afstand bedienen via SSH.
@Jelmer
Mijn moederbord zegt stop als monitor ontbreekt.

Overigens valt de zwaarheid van x-server best wel mee (vind ik).
Ik zelf heb twee HP servers ingericht met Ubuntu server edition "Dapper drake". De meeste server software heb ik zelf gecompileerd (Apache, PHP, FTP).

De servers staan nu bijna 100 dagen aan en nog geen problemen mee gehad. Het beheer gaat via PuttY dat is SSH. Houd er wel rekening mee dat je de firewall goed instelt, in Ubuntu zit standaard Iptables (kun je veel info over vinden).

Software updates kun je gewoon met het apt-get commando doen, echt heel makkelijk.

Veel succes :D

Voor op een losse server is Debian echt ideaal. Je pakt inderdaad die 41 MB grote ISO (de net-install) en installeert een kaal systeem + ssh(d), zodat je vanaf je normale/eigen computer kan inloggen met putty (of gewoon ssh) en dan is het een kwestie van `apt-get install apache2 php5 mysql php5-mysql` en eventueel er nog een ftp-server of samba (windows shares) erbij.

Voordeel is dat je niet die enorm zware xserver hoeft te draaien voor een bureaublad, wat zeker op oudere computers erg vreet als je het toch niet echt nodig hebt. Mijn servertje heeft niet eens een monitor, helemaal niet nodig. Ik kan hem hier prima op afstand bedienen via SSH.

Euhm oke maar kan ik dan ook verbinding maken met de server via windows? En kan ik dan ook gwn game servers draaien?

Reageren