Hallo,

Is het mogenlijk om het hoogste id nummer uit een database te halen en daar dan een nummer bij op te tellen en deze in een php script als echo terug te geven.

en als dit mogenlijk is heeft iemand dan ook een voorbeeld?
nee werkt niet goed geeft Resource id #21 terug terwijl er nu momenteel maar 7 id's zijn in die database tabel.

en hoe kan ik er dan nog een bij op tellen
Wanneer je de query uitvoert, krijg je altijd een resource id retour. Vervolgens ga je fetchen met bv. mysql_fetch_assoc() om de gegevens daadwerkelijk beschikbaar te krijgen in je php-code. Sla de php-handleiding er eens op na of kijk eens tussen de tutorials hoe je met de opgehaalde gegevens iets kunt doen.
oke ik krijg nu doormiddel van fetchen met mysql_fetch_assoc() netjes het hoogste id terug hoe is het dan mogenlijk om bij dit getal een bij op te tellen?

alvast bedankt
ik ben er al uit was wel simpel eigenlijk :-)
als het goed is zou dit moeten kunnen
<?php
$query = "SELECT MAX(id)+1 FROM tabel";
?>
$query = "SELECT MAX(id) + 1 FROM tabel";
misschien dat dit werkt:

<?php
while($row = mysql_fetch_assoc()){
$row['id'] = array_reverse($row['id']);
echo row['id'][0];
}
?>
Wat wil je met dit nieuwe nummer gaan doen? Toch niet om hiermee een nieuw record aan te maken? Dat gaat namelijk gegarandeerd verkeerd! Dat laat je door de database doen (auto_increment) en doe je nooit en te nimmer met de hand (al dan niet via een script).
@Frank

eigenlijk is dat dus wel de bedoeling

om dat als ik iets uit de database verwijder en ik later weer een nieuwe record aan maak niet door telt vanaf het hoogte id nummer wat er momenteel in de database staat maar van af de hoogste id nummer die er ooit in deze tabel heefd gestaan.

Reageren