Ik moet voor school een opdracht maken, met SQL moet ik hetvolgende uit mijn database krijgen: " alle namen en de klas van de jongens uit de vijfde en zesde, gesorteerd op klas en daarbinnen op achternaam"

Ik had zoiets inelkaar geprutst maar dan moet ook het 6e er nog bij..en natuurlijk het sorteren op achternaam daarbinnen.(klassen zijn bijv: 5a 5b 5c 6a 6b 6c)

SELECT voornaam, klas FROM leerlingen WHERE klas LIKE '5*' ORDER BY klas ; 

P.S dit telt voor een PTA ..
SELECT voornaam, klas, achternaam FROM leerlingen WHERE klas LIKE '5%' OR klas LIKE '6%' ORDER BY klas, achternaam ;

SELECT 
  voornaam, 
  achternaam,
  klas 
FROM 
  leerlingen 
WHERE (
  klas 
LIKE '5%' 
OR
  klas
LIKE '6%'
)
AND
geslacht = 'M'

ORDER BY 
 klas,
 achternaam
 ;

zoiets

SELECT voornaam, achternaam
FROM klas
WHERE klas IN(5,6)
AND geslacht = 'M'
ORDER BY klas ASC, achternaam ASC
[edit]
er vanuit gaande dat je datamodel correct is en dat je klasnummer en letter gescheiden opslaat
[/edit]
Ik reageer gewoon niet meer Jan kan altijd korter ;(

EDIT ik weet niet of Jan zijn voorbeeld werkt gezien het feit dat klas met toevoeging in een veld in de tabel staat
P.S dit telt voor een PTA ..

PTA? Programma Toetsten Afsluiting? Examen relevant?
Niet opgelet op school.

Maar die van KlaasJan is goed
Robert schreef op 24.09.2006 20:24
SELECT voornaam, klas, achternaam FROM leerlingen WHERE klas LIKE '5%' OR klas LIKE '6%' ORDER BY klas, achternaam ;

Jij hebt gewonnen(enige die werkte) alleen heb ik de % jes door * moeten vervangen:D THNX
jaap schreef op 24.09.2006 20:33
[quote=Robert schreef op 24.09.2006 20:24]SELECT voornaam, klas, achternaam FROM leerlingen WHERE klas LIKE '5%' OR klas LIKE '6%' ORDER BY klas, achternaam ;

Jij hebt gewonnen(enige die werkte) alleen heb ik de % jes door * moeten vervangen:D THNX[/quote]
Zo krijg je niet alleen de jongens, maar alle leerlingen.
Jaap met welke DBA werk je? Access? OOo Base? MS Query?
Dan is de winnaar dat tog : Klaasjan :P

en access BTW
Ja in die van Robert krijg je ook de meisjes en met welke pakket werk je?

Reageren