Hier ben ik weer en voor alle duidelijkheid ik heb zelf nog nooit met koppeltabellen gewerkt of zelf (kunnen) gemaakt.
Ik heb twee tabellen Honden en Fokkers waarbij ik diverse velden heb staan met unieke gegevens.
Nu wil ik graag een query maken waarbij ik de gegevens uit de tabel Fokker kan halen en ook gegevens uit de tabel Honden.
Een voorbeeld wat ik graag wil realiserener:
Er zijn fokkers die hebben puppies en nu wil ik een pagina maken waarbij ik zowel de fokkers vermeld (of een gedeelte van de gegevens van de tabel) en daarbij welke honden deze puppies hebben gekregen en ook het aantal puppies met hun kenmerken.
De opbouw van beide tabellen is als volgt:
Fokkers
id int(11)
fokker_id int(11)
kennelnaam varchar(255)
plaatje varchar(255)
naam varchar(150)
adres varchar(255)
postcode varchar(10)
woonplaats varchar(255)
telnr varchar(15)
email varchar(100)
website varchar(50)
bericht text
inschrijfdatum datetime
Honden
id int(11)
fokker_id int(11)
naam varchar(150)
geboortedatum date
moeder_id int(11)
vader_id int(11)
geslacht enum('Reu', 'Teef')
kenmerk varchar(255)
Deze twee tabellen zijn er al en er is ook fictief data in.
@ Jan : dank je wel Jan zo ga ik verder met proberen en kijken of ik dit aan de 'praat' krijg. Jullie horen van me :)
Gaat wel morgen worden. Fijne avond allemaal.
@Jan: Een puppy_id zal in werkelijkheid niet bestaan, iedere hond is ooit puppy geweest. De status 'puppy' is afhankelijk van de leeftijd van de hond.
Op basis van het vader_id en het moeder_id kun je achterhalen welke hond bij welke ouders hoort. Dus eigenlijk is dan het puppy_id een alias voor honden_id.
Als je op de mysql site kijkt bij de manual wordt het voorbeeld van huisdieren gebruikt om te laten zien hoe je met (gekoppelde) tabellen omgaat en er de gegevens uithaalt. (hoofdstuk 3 van de manual)
@ Jan : deze hele opzet van maken van database voor in dit geval de honden is mijn "droom" en eigenlijk de basis geweest om met PHP te beginnen en ik vind nu wel dat ik dit kan gaan proberen.
@Frank : Mijn opzet is in dit geval om de fokkergegevens te kunnen ophalen en waneer ze een nestje hebben gefokt dat je dan vader en moeder hond ingeeft met de desbetrefffende gegevens zoals ze in de tabel staan zodat je de kids (puppies) kunt laten zien. Ik heb puupy_id genomen omdat ik zo nog wet wat wat is ;)
Wil je een database gaan opzetten met alle rashonden en in dit geval bearded collies waarbij je dan hun ouders en hun grootouders en overgrootouders etc. invoert dan is de insteek denk ik anders voor wat je wil laten zien of weergeven. Maar goed het is maar waarvoor de database dient denk ik of ga ik ergens in mijn gedachtengang fout?
@ Hein : Dank je wel voor je reactie en dit ga ik zeker bekijken!!! Ik hoop dat me dit wat meer inzicht gaat geven zodat ik weer verder kan :)
Ik loop toch weer vast met de velden van de database omdat ik toch van mening ben dat 1 veld maar 1 keer mag voorkomen dus om de nomalisatie toch voor elkaar te krijgen vraag ik de kenners willen jullie er nog een keer naar kijken zodat dit correct is voordat ik verder ga?
Hier de tabellen: Honden
pup_id int(11)
fokker_id int(11)
pupnaam varchar(150)
geboortedatum date
moeder_id int(11)
vader_id int(11)
geslacht enum('Reu', 'Teef')
kenmerk varchar(255)
fokkers
id int(11)
fokker_id int(11)
kennelnaam varchar(255)
plaatje varchar(255)
naam varchar(150)
adres varchar(255)
postcode varchar(10)
woonplaats varchar(255)
telnr varchar(15)
email varchar(100)
website varchar(50)
bericht text
inschrijfdatum datetime
Als je op de mysql site kijkt bij de manual wordt het voorbeeld van huisdieren gebruikt om te laten zien hoe je met (gekoppelde) tabellen omgaat en er de gegevens uithaalt. (hoofdstuk 3 van de manual)