Het is ook verleden tijd om te kijken naar de afmetingen van het beeldscherm. Die zeggen alleen maar dat de gebruiken zijn venster in ieder geval niet groter heeft dan dat. Maar kleiner kan nog wel!
Wat een gemierenneuk. Er is een direct verband tussen schermresolutie en viewport size. Dat je viewport wat kleiner is is vanzelfsprekend, en maakt de informatie van schermresoluties niet minder interessant.
Natuurlijk bouw je geen site met een breedte van 800 voor een 800x600 scherm. Dat leesvoer is wat mij betreft het ministerie van het intrappen van open deuren. Zelfs met liquid lay-outs haal je op een gegeven moment een bottom wat je in de breedte kan trekken?
Ik wil gewoon af van al die paashazen die denken dat iedereen op full-screen rondhuppelt op internet. Want er zijn volgens mij meer dan genoeg mensen die 800 bij 600 interpreteren als een minimum.
En dan nog, wat zeggen die statistieken over hoe groot een venster is? Volgens mij is het enige wat je er aan kan zien de leeftijd van de computer, of de bijziendheid van de gebruiker, of de voorliefde voor extra balken in een browser. Niemand met 1600 bij 1200 zal fullscreen browsen. Wat mij interesseert is dan hoe groot zij het venster wel maken, en aan de hand van al die gegevens kijken hoe groot het gemiddelde venster is, en dat als een minimum stellen!
ik design op een minimum van 800*600, en met die hoogte houd ik me niet eens zo bezig, eigenlijk alleen met de breedte.
Als iemand nu mijn site bezoekt met een schermresolutie van 800*600 en hij heeft zijn browser niet over de volle breedte, dan krijgt ie een horizontale scrollbar te zien.
het is simpel genoeg voor hem om deze weg te halen, gewoon even zijn browser op de volle breedte zetten.
ik design op een minimum van 800*600, en met die hoogte houd ik me niet eens zo bezig, eigenlijk alleen met de breedte.
Als iemand nu mijn site bezoekt met een schermresolutie van 800*600 en hij heeft zijn browser niet over de volle breedte, dan krijgt ie een horizontale scrollbar te zien.
het is simpel genoeg voor hem om deze weg te halen, gewoon even zijn browser op de volle breedte zetten.
Dat vind ik ook prima kunnen. Ik denk ook niet dat mensen die op 800 breed zitten niet fullscreen zullen internetten, aangezien veel sites zo opgebouwd zijn. Ik doel meer op die mensen die hun layout 'slicen' en het lekker statisch 1024 (-20 voor scrollbars) breed maken 'want bijna iedereen zit 1024 breed' volgens de statistieken van tegenwoordig.