Hallo, ikke heb leren php'en met php4, maar nu zie ik allemaal nieuwe PHP scrips (zoals Walk of Fame) en daar maken ze gebruik van verschillende class dingen en heel veel functies.
Is er een goede tutorial om zoiets goed onder de knie te krijgen? Of om in iedergeval te snappen. Engels/Nederlands maakt niet uit.
Met === wordt ook vergeleken of de variabelen/waarden van hetzelfde type zijn...e.e.a. zou dus naar false evalueren als je b.v. een stringwaarde vergelijkt met een integerwaarde. Zie ook http://nl2.php.net/manual/en/types.comparisons.php
De :: is de operator welke PHP gebruikt om statische properties/methods te benaderen, je gebruikt dit dus vooral als je geen instantie van een klasse wilt maken, als je dit doet bestaat $this-> ook niet binnen je klasse, je maakt dan gebruik van self::
Ikke heb nog een vraag, Ikke zelf gebruik heel veel if's, zoals:
<?php
if(emtpy($_GET['actie'])){
if($_GET['actie'] == "nieuw"){
echo 'Hier dan 500 coderegels voor nieuw';
} elseif($_GET['actie'] == "edit"){
echo 'Hier dan 400 coderegels voor edit';
} elseif($_GET['actie'] == "del"){
echo 'Hier dan 300 coderegels voor del';
}
?>
Zoals dit voorbeeld probeer ik met inspringen nog een beetje overzicht te houden met de if's, maar ik zie als ik veel if's door de bomen het bos niet meer.
Maar ikke zie in de meeste tutorials die PHPerik mijn gaf bijna geen if's, terwijl ik dacht dat die het meest gebruikt worden. Daarom, 'Is mijn techniek verouderd? of pas ik het verkeerd aan?'
Op die tutorials zie ik wel:
<?php
try{
}
catch{
}
throw{
}
?>
Dit lijkt volgens mijn een andere manier dan met if's werken? of heb ik dat mis? Want ik snap eigenlijk niet als ik een voorbeeld over een van die dingen lees wat het nut/doel ervan is.
Ik gebruik idd ook veel if's, en zie door de letters de code niet meer ja. Ik heb het laats een keer zo gedaan bij een controle op een formulier:
<?php
$error = 'nee';
if ($_POST['naam'] != '')
{
$error = 'ja';
echo 'Je hebt je naam niet ingevuld. <br />';
}
if ($_POST['email'] != '')
{
$error = 'ja';
echo 'Je hebt je email adres niet ingevuld. <br />';
}
if ($error = 'nee')
{
//verwerk
}
else
{
echo 'Klik hier om terug te gaan';
}
?>
Ikke heb nog een vraag, Ikke zelf gebruik heel veel if's, zoals:
<?php
if(emtpy($_GET['actie'])){
if($_GET['actie'] == "nieuw"){
echo 'Hier dan 500 coderegels voor nieuw';
} elseif($_GET['actie'] == "edit"){
echo 'Hier dan 400 coderegels voor edit';
} elseif($_GET['actie'] == "del"){
echo 'Hier dan 300 coderegels voor del';
}
?>
Zoals dit voorbeeld probeer ik met inspringen nog een beetje overzicht te houden met de if's, maar ik zie als ik veel if's door de bomen het bos niet meer.
<?php
switch($_GET['actie']) {
case 'nieuw':
nieuw();
break;
case 'edit':
edit();
?>
etc ...
Op die tutorials zie ik wel:
<?php
try{
}
catch{
}
throw{
}
?>
Dit lijkt volgens mijn een andere manier dan met if's werken? of heb ik dat mis? Want ik snap eigenlijk niet als ik een voorbeeld over een van die dingen lees wat het nut/doel ervan is.
Dat begrijp je verkeerd.
Try-catch (throw) statements horen bij de (runtime) exception afhandeling.
Heeft verder weinig met if's te maken dus.
Hallo, zoals jullie hier al gemerkt hebben (denk ik), ben ik bezig OOP. Het snappen daarvan dan.
Nu ben ik bezig om algemene scripts te maken, zodat ik ze in meerdere gevallen kan gebruiken. Dus met classes en functions.
Ik heb een pagina met al mijn variabele waardes, voorbeeld: gegevens van inloggen van database. Die pagina wil ik als enige maken die ik telkens moet veranderen, dus dan moet een database connect bij om echt wat met de database te doen.
dus had ik een nieuwe pagina gemaakt met dit erin:
<?
function connectDB(){
$dbconnect = @mysql_connect($host, $user, $pass);
if($dbconnect === FALSE){
die('Kon geen verbinding maken met de database.');
}
$dbselect = @mysql_select_db($dbdb);
if ($dbselect === FALSE) {
die('Kon geen database selecteren.');
}
return($dbconnect);
}
?>
En deze pagina heb ik geinclude in de pagina met de variabele zodat de waardes op deze pagina 'komen'. Alleen hij ziet mijn waardes niet, komt dat omdat ik een functie maakte en daargeen variabele van buitenaf in mee kan nemen?