Beste PHPHulpers,

Vanuit Kenia stuur ik de volgende officiële groet, Jambo! Op dit moment zit ik alweer bijna anderhalve maand in Kenia en dat betekend helaas ook dat ik alweer bijna de helft achter de rug heb. Let daarbij vooral op de ‘helaas’, de eerste week wou ik voornamelijk naar huis maar vanaf de tweede week geniet ik echt van ieder moment!

Het is een enorm bijzondere ervaring die weliswaar de eerste week erg zwaar was door de enorme verschillen met Nederland, heimwee en het feit dat niks hier loopt zoals je het wilt. Maar na die week bouw je een hele bijzondere relatie op met iedereen om je heen en begin je in te zien dat het opdracht technisch gezien wellicht niet altijd loopt zoals je zou willen maar de ervaring op zich word daar niet minder door. We hebben al een werkende internet verbinding kunnen neerleggen (maar postduiven blijven sneller), een (draadloos) netwerk neergelegd waardoor studenten en medewerkers het netwerk kunnen gebruiken om informatie van de ‘Informatie hub’ te halen en ik ben druk bezig met het schrijven van software die een heleboel communicatie problemen hopelijk gaat oplossen.

Zo’n beetje alles wat er hier om mij heen gebeurd is simpelweg geweldig! Het bezoeken van scholen, het omgaan met de locale bevolking door bijvoorbeeld samen eten te koken en het genieten van de omgeving en de kleine dingetjes. Gewoon lekker de hele dag op bloten voeten rondlopen en als je naar buiten gaat trek je even simpele teenslippers aan. En hoeveel leeftijdsgenootjes kunnen zeggen dat ze in Kenia tijdens de pauze lekker meedoen met een potje voetbal? Nooit had ik verwacht dat het gewoon leuk word om je kleren te wassen of gewoon een beetje te rommelen in en rond het huis. Tevens leer ik hier iedere dag weer nieuwe dingen op het gebied van het bereiden van eten en ik hoop ook serieus dat ik over iets meer dan twee maanden zelf instaat ben om in Nederland goede maaltijden te bereiden, hier in Kenia gaat het in ieder geval iedere dag beter!

Dit project hier in Kenia zorgt er ook voor dat je eens stil staat bij de dingen die in Nederland zo ‘normaal’ zijn. Wij zijn sinds kort aangesloten op het centrale watersysteem, maar de eerste twee weken waren we afhankelijk van een waterpomp die met een beetje mazzel alleen ’s ochtends werkte. Maar betrouwbaar is onze kraan ook niet echt, zo’n twee dagen per week komt er netjes water uit… En de stroom? Je moet niet gek opkijken als zo nu en dan een middagje de stroom uitvalt… dat maakt op zich niet uit als je thuis bent want voor het koken van eten ben je niet afhankelijk van stroom. Maar het is wel vervelend als je computerles aan het geven bent… Nu we het toch over water hebben… ik douche mij ’s ochtends met vijf liter water, volgens mij gebruiken we in Nederland om de wc door te spoelen al bijna het dubbele!

Op het forum van Ex-change (www.ex-changer.nl) kunnen jullie onder ‘Team 70’ mijn dagboek lezen over de dagelijkse gang van zaken. Wellicht krijg je dan een redelijk idee wat er op zo’n dag allemaal gebeurd. Tevens vind je daar ook enkele foto’s.

De afgelopen week was een beetje een saaie week soms, dat komt omdat ik op dit moment zo nu en dan wat tijd stop in het schrijven van dat stukje software waar ik het eerder over had. Om een idee te geven heb ik even een screenshot toegevoegd...

Ik hoop jullie persoonlijk de hand te kunnen schudden zo rond midden december als ik terug kom. Dan kan ik iedereen in ieder geval bedanken voor de geweldige steun!

mvg,
Arjan

Heeey,

Leuk om weer eens een berichtje van je te lezen :)
Fijn dat je het daar naar je zin hebt.
Veel plezier en succes nog daar en laat af en toe nog eens wat van je horen.

Erik
Eey arjan! beter om te horen dat je het nu naar je zin hebt.. en dat je mooi een bericht kan plaatsen hier :) (en ook niet zo'n klein berichtje ook..)
De software ziet er ook goed uit :) netjes bezig..

Gr leo.
Fijn dat het zo goed is daar.

Ik hoor graag alle verhalen als je weer terug thuis bent!
Heel leuk van je dat je iets van je laat horen. Ik hoop dat de komende tijd ook leuk voor je is!!!
Leuk om weer eens iets van je te laten horen.

Overigens kan je voor het weer denk ik toch beter daar blijven; belooft een natte winter te worden.
Cool man! Het lijkt mij echt een super ervaring. Ik hoop dat je er nog veel leuke herinneringen aan overhoud ^^ Succes!
He Arjan, leuk verhaal! Je bent daar bezig met belangrijk werk. Het zal zoveel uitmaken die tijd dat jullie daar bezig zijn. Het zal ze misschien zelfs gelukkiger maken. Ik kan het waarderen en keep up the good work! Ik zal je dagboek blijven volgen..
Helaas gebeuren er ook wel eens minder leuke dingen. Ik had niet verwacht binnen 2 ~ 3 weken weer op internet te zitten maar op dit moment zit ik een paar dagen in Nairobi...

Vorige week heeft een ex-changer een ongelukje gehad. Simpel iets, hechtinkje erin en klaar. Dat is gedaan in een lokaal ziekenhuis en dinsdag ben ik samen met hem en een andere ex-changer (geneeskunde) in een taxi gestapt naar Nairobi. 7 uur later waren we in het ziekenhuis en is hij opgenomen voor minimaal 2 dagen aan een infectie. Dat wondje is gehecht met een botte naald, net zoals de naald waarmee hij verdoving kreeg. Daar was zoveel kracht voor nodig dat ze alles kapot hebben gemaakt.

Hij is vanmorgen onder volledige narcose geopereerd aan zijn hand... heeft een infuus met antibiotica en krijgt zware pijnstillers. Vanacht ging het heel slecht met hem, reactie op de medicijnen die hij kreeg. Nu gaat het een stuk beter. Goed aanspreekbaar, lekker buiten gezeten, goed opgeleid personeel en het beste ziekenhuis van kitui. Maar we moesten wel 60.000 ksh vooraf betalen, gelukkig hadden we pinpasjes bij ons...

Het gaat goedkomen, maar zoiets als dit is even kut... kost je niet alleen een godsvermogen (nairobi is duur, hotel, je moet overal naartoe met en taxi) maar je bent ook met 1 man en 1 vrouw alleen in nairobi... en 1 man in het ziekenhuis...

Maargoed, gaat goedkomen, maak je niet druk... moest het alleen ff van mij afschrijven voordat ik zo weer terug ga naar het ziekenhuis.

Arjan
Het is een mooie ervaring, en ondanks de mindere dingen en ongelukken die gebeuren, is het zeker de moeite waard om zoiets te hebben meegemaakt.

Vervelend wat er met je mede ex-changer is gebeurd, maar zo te horen komt het gelukkig weer helemaal goed.

Het geheel klinkt mij heel mooi in de oren, deze reis, ervaring en andere dingen die je opvallen vergeet je van je leven niet meer. Het zal vast wennen zijn als je thuis komt in december.

Eigenlijk zou ik bijna willen zeggen dat iedere Nederlander zoiets een keer mee moet maken, je kijkt dan zo anders tegen dingen aan die je nu nog zo vanzelfsprekend vind. Dan ga je echt waarderen hoe goed we het hier eigenlijk hebben.
Precies het zelfde heb ik ook mee gemaakt, ook met mijn hand, infectie, ik had 2 handen zeg maar zoveel shit zat erin..., 2 maal geopereerd, infuus.... is niet leuk.

Nah goed om te horen dat het met mijn grootste vriend Arjannetje goed gaat.

Arjan nog een fijne tijd en de bloemen liggen al op je kamer.

Kalle.

Reageren