Je hebt gelijk, een beetje (boel) spyware gaat je computer niet "dood" aan.
@Paul
Een aanval op je computer betekend in de regel namelijk dat je gehackt wordt. Dan wordt je aangevallen (vandaar ook mijn vraag in de vorige post)
Als je googled op spyware cleaner, of registry cleaner, vind je genoeg (al dan niet gratis) programma's die dat voor je kunnen verhelpen.
Een tip is inderdaad een antivirus programma te installeren. (tjah, daar zal je dan wel een beetje geld voor neer moeten leggen) en een Firewall is ook een must tegenwoordig met de vaste internetverbindingen.
En verder is het ZEER belangrijk om op te letten welke sites je bezoekt, en goed te lezen. Sommige sites (proberen) spyware te installeren op je computer, in IE of FF krijg je daar in principe een melding van als iets wordt geprobeerd te installeren.
@robert een virusscanner en een firewall hoeft geen geld te kosten.
ik gebruik als virusscanner AVG free edition van grisoft.Werkt goed en is geheel gratis.
Windows opstarten in veilige modus, en dan nog een keer scannen. Als het goed is is dan (bijna) alles weg.
Verder kan je eens googlen naar "advanced windowscare". In dat progje, dat op van alles scant, kan je ook aangeven (na het scannen!) welke programma's die wel en niet op mag starten na je reboot. Dat wil ook nog wel eens helpen om de boel "schoon" te krijgen.
Ik zeg zelf altijd maar zo, voorkomen is beter dan genezen. Zelf heb ik nooit meer dan 8 van die "troep" items erop gehad. (en ik scan maar 1 keer in de maand, en zit toch wel een paar uur per dag gemiddeld op internet)