Ola,

hoe kan ik op een simpele manier bij de insert van een stuk text, deze linken naar bijvoorbeeld een pdf'je om te downloaden.

Ik wil namenlijk via een "back end" pdf's kunnen uploaden, een titel meegeven (losse invoer) en dat men dus vervolgens via de titel (tekst) het betand kan downloaden.

beetje warrig omschreven misschien, maar weliicht snapt iemand het :)

bedankt
dan moet je wel je PDF gaan renamen naar je "losse invoer" want indien
je de PDF wil laten downloaden moet je een link er naar toe leggen en dit kan enkel via de bestandsnaam

wat je wel kan doen is een tabel met 2velden , omschrijving en link
met als omschrijving de losse invoer en link het pad naar de PDF

dan kan je een qry iets doen als

echo "<a href=\"$link\">$omschrijving</a>";
mss kan de functie getcwd(); je helpen bij het bepalen van het pad
uhm ja dat laatste bedoel ik ook gloof ik... maar zie het niet echt voor me:

ik voer de titel in das 1
uploade het bestand ...2

en hoe weet die title nou dat het gekoppeld is aan het bestand?..
omdat je het pad naar de server dient op te geven
uh.. maar is dus niet een optie om bij het invoeren van de titel een knop te maken met "link naar bestand", om vervolgens een bestand te kiezen en up te loaden..?
Als je alles in 1 formulier hebt en de gegevens wegschrijft naar de database, kun je toch op een later tijdstip met behulp van de gegevens in de database de titel en bijbehorende link maken?

Je slaat in de database dus dingen op als titel, omschrijving en locatie van het bestand. Later haal je deze gegevens op en kun je er gewoon een link van maken. Of is dit helemaal niet wat je bedoelt?
ja ik denk ut wel...

je bedoelt (zeg ik als leek) dat je die gegevens infeite toch gekoppeld zijn aan 1 ID nummer?..

titel en bestands locatie dus...

ik zou alleen niet weten hoe je die dan vervolgens koppeld... maar goed
Ja bijvoorbeeld. Stel dat je een tabel in je database hebt die bijvoorbeeld als volgt uit ziet:

bestanden
-------------
id
titel
omschrijving
In je formulier geeft je een titel en omschrijving op en selecteer je een bestand om te uploaden. Je schrijft de titel, omschrijving en locatie waar het bestand naartoe geupload is weg in de database.

Met een simpele SELECT query haal je de gegevens weer op en dan kun je ze gewoon weergeven op je scherm:
<?php
$row = mysql_fetch_assoc($result);

echo '<a href="'.$row['locatie'].'">'.$row['titel'].'</a> <br />';
echo $row['omschrijving'];
?>
en als ik dan de titel als link wil gebruiken, om het bestand te downloaden.. krijg ik:
echo <a href=" '.$row['locatie'].;" met de titel erbij..?
Dan krijg je precies zoiets wat ik in mijn voorbeeldje gaf.

Reageren