Ik heb nu Ubuntu gedownload en gebrand op een cd'tje zodat ik zelf ook linux kan installeren. Want van windows XP heb ik nu schoon genoeg van.

Maar voordat ik aan de installatie begin zijn er nog een aantal dingen die ik moet weten? Ikzelf heb trouwens ook helemaal geen ervaring met linux:(

Zo weet er iemand website's over linux handleidingen etc..?

Punten waarom ik linux wil installeren:

1: Het is gratis
2: Ik speel toch geen spellen ( 517 MHz computer gaat ook niet zo gemakkelijk. En het enigste spelletje wat ik speel kan je ook op linux installeren en spelen ( Ragnarok )
3: Het is weer eens wat anders en het lijkt me gewoon even mooi
4: Geen overbodige troep meer op de schijven ( hoop ik )
5: Als je iets met website's, servers etc.. wilt doen ben je beter af met linux

Verder weet ik ook dat ik op een linux computer ook gewoon kan msnen:) Met mendoza geloof ik en anders maak ikzelf wel wat met php ( dat heb al eens een klein beetje gedaan ).

Zo alle dingen die ik op windows heb heb ik ook op linux:) Maar op linux beter:)

Na als er iets op aan te merken is voorderest of nog een top heb zeg het dan a.u.b!:D

BTW: Branden was niet helemaal goed gegaan ( windows ) dus dat doe ik zo nog even overnieuw:)

En ik edit veel op deze reactie van mij, zo lees dit regelmatig door. Zo blijft dit topic lekker schoon.:)

Dankjewel alvast,

GR. mebus

@mark: Oké dan weet ik dat:) Maar wat is het verschil tussen kubuntu en ubuntu dan? Of is dat verschil niet zo groot?

@ponzi: Mooi gezegtXD Maar zo als ik kan zien ken ik gewoon documenten maken met openoffice:) Zal wel gratus zijn:) ( kijk de kracht van linux

Maar dan weet ik dat het makkelijk te installeren te is:)

@wes: Altijd kort en krachtig, maar debian op een 517 MHz computer werkt niet altijd zo lkkr...

@willem-jan: Oké dan weet ik het wel:) Wat GNOME is en KDE weet wel ong.

@willem-jan: XD na ik gaat nu beginnen:) Jullie horen na afloop wel hoe het gegaan is:)
Membus maak maar gewoon weer reply's dan wordt het leesbaarder...
Ik heb gewoon dual-boot, misschien ook evt. iets voor jou?
Met Kubuntu erop...
Ubuntu is met GNOME en Kubununtu met KDE. Aantal linkjes hiervoor:
http://www.kde.org/screenshots/
http://www.gnome.org/start/2.0/screenshots/
Kun je het zelf vergelijken :)
Vaak word gezegd dat KDE wat gebruiksvriendelijker is (ben het er ook mee eens) maar das natuurlijk een mening.
Met Wine kun je vrij veel dingen emuleren, maar spellen zullen niet altijd even fijn lopen. Anders Windows programmas werken er vaak gewoon goed op.
Zelf gebruikte ik Kopete op een oud SuSE draaiend brikkie, en nu draai ik op deze XP/Kubuntu PC Gaim, erg fijn, alleen is het gewoon iets meer basic, en niet alle uitgebreide troep van MSN 8.0 erbij ;-)
Inderdaad draaien servers erop beter ja. Website's maak ik er niet op, maar er zijn wel genoeg programma's voor zover ik weet ;-)
Photoshop kun je vervangen met The GIMP
En zo zijn er veel meer vervangingen van Windows programma's die je vaak gebruikt.
Ook proggies als Notepad++ zijn er op Linux, hiervoor gewoon even googlen, die ken ik allemaal niet ;-)
Groet Luke
[edit]OpenOffice is trouwens ook op Windows verkrijgbaar ;-)[/edit]
op de site van ubuntu staat het 1 en anders. Bezig met project waarvan ook installatie webserver op ubuntu. Met apache tomcat, postgres, ssh, en de hele mikmak, maarja dat staat er al maanden op. Wij hadden 'wat' documentatie van school, moesten het meeste zelf gaan fixen.

Google eens rond,

Kalle.
Verwacht niet dat een standaard installatie 'schoner' en 'sneller' is dan een standaard installatie van XP. Erger nog, ik denk dat een Win2k installatie veel minder ruimte inneemt en sneller draaid dan Unbuntu. Mensen hebben zo'n beeld bij 'linux' dat het allemaal supersnel is net zoals een dos prompt... vervolgens willen ze wel alle grafische pracht en praal en vinden ze het vreemd dat het niet werkt op een oude computer.

Als jij alles lekker wilt draaien heb je (net zoals windows) gewoon een lekkere bak nodig.

Thomas schreef op 06.12.2006 14:50
Linux is erg goed, maar toch gebruik ik Windows, omdat Knoppix, en volgens mij geen enkele linux OS, .EXE ondersteund...

Daarom hebben ze speciaal voor mensen zoals jou Windows uitgevonden.
Thomas schreef op 06.12.2006 14:50
Linux is erg goed, maar toch gebruik ik Windows, omdat Knoppix, en volgens mij geen enkele linux OS, .EXE ondersteund...

hmm download dan http://www.winehq.com/
@arjan kapteijn, Ik weet het:) Het opstarten gaat wat minder snel enzo maar dat vind ik niet zo erg:) En als linux me niet bevalt stap ik zo weer over op windows XP

En het is mebus niet: membus...

GR. mebus
Mebus ga eens nadenken over Dual-boot ;-)
En inderdaad is het opstarten minder snel, maar daarna heb je wel een veel stabieler systeem wat, naar mijn mening, ook sneller is
Kleine aanbeveling ga voor de alternative installatie CD werkt net iets sneller/simpeler/makkelijker.

Wil je experimenteren? Dan is het raadzaam om een aparte partitie aan te maken en deze te koppelen aan /home

Gaat het te langzaam dan eens kijken naar Xubuntu
Ubuntu? Zeker een goede keus!
Wil je exe draaien? ik weet dat er voor FreBSD Unix het "Project Evil" bestaat.
Voor linux en andere systemen (ook unix) gebruikt iedereen wine.

En ik ken ook iemand, die heeft WoW Helemaal perfect draaiend gekregen op linux.
Was wel een weekje lang kloten met de instellingen, maar het draait nu perfect!
Echt waar jongens wat heb ik een "..." computer zeg... Na iets van 5 keer branden met windows en daarna op een laptop en daarna nog eens met nero lukt het me gewoon niet om die "..." bestanden er goed op te zetten:S

Whoooo word echt razend hiero, toch maar wachten op een nieuwe computer?

Of doe ik nouw iets fout? Kan het ook zo zijn dat dat bestand .iso niet goed is gedownload of corrupt is?

Want als ik op zo een cd'tje keek ( die zijn gelukkg weggegooit ) waren sommige bestanden gewoon 0 Kb??

GR. mebus

Reageren