Ik heb een kolom waarin bijv. de volgende data staat:
1.1.2.5
1.1.2.6
1.1.2.10
1.1.2.11
Als ik deze kolom sorteer, dan sorteert hij het als 10,11,5,6 maar het is de bedoeling dat het 5,6,10,11 wordt. Ik kan in de mysql handleiding hiervoor niets vinden. Als het om gewone getallen zou gaat zou ik er volgens mij een INT veld van moeten maken, maar dat gaat nu niet op.
Wie weet een manier om dit goed gesorteerd te krijgen?
Daar heb ik idd gekeken, maar ik begrijp alle opties nog niet echt. Een echt duidelijk praktijkvoorbeeld van deze query waarbij alle opties worden uitgelegd heb ik niet zien staan.
Ik gebruik een gedownloade html versie van de mysql guide, mss moet ik kijken of daar een update van is als jij ze daar wel ziet staan?
Op de link die ik gaf staan als je iets verder naar beneden scrollt 3 voorbeelden. Twee daarvan zijn van toepassing als je een nieuwe tabel aanmaakt en eentje laat zien hoe je een foreign key aan een tabel toevoegt.
Maar vaak is het veel makkelijker om dit gewoon via phpmyadmin te doen. Dan heb je het met 2 klikken voor elkaar...
Ik heb je link bekeken, en hier staan idd de voorbeelden.
Helaas staan ze niet in de gedownloade handleiding die ik gebruik. Maar ik kan hier nu wel verder mee.
Bedankt. :)
Nog even een vraag. Het is me inmiddels gelukt om een foreign key op een test tabel te maken. En op het moment dat ik een gegeven uit de parent verwijderde, werd dit ook verwijderd uit de child. Dus dat werkte prima.
Wat is nu de beste toepassing?
Stel ik heb een Tabel uren, waarin ik de werkgegevens van een werknemer bijhoudt. De persoonlijke gegevens van de werknemer heb ik in een aparte tabel.
Maak ik dan vanuit de uren tabel alleen een foreign key op het id veld uit de werknemers tabel, of ook op de andere velden. On Update Cascade lijkt me weinig nut hebben als je alleen het id veld gebruikt. (deze zal in principe altijd gelijk blijven).
Je zegt het zelf al, in principe... Dat betekent dus ook dat er uitzonderingen zijn of dat er een kans op een uitzondering bestaat. En je wilt niet het risico lopen dat dan jouw database corrupt raakt!
Het is een kleine moeite om even ON UPDATE CASCADE in te kloppen, dan weet je zeker dat je veilig zit. En dat is precies waar het bij goed databasebeheer om gaat, veiligheid van de data.