Ik heb een hele moeilijk vraag (vooral om het te formulieren wat ik wil ;) )..

Wat ik wil:
Gemiddelde uitreken van een aantal vakken.

De vakken staan in de tabel 'vakken' (id | naam (van gebruiker) | vak), dan moet ie met de ding $naam de vakken van naam pakken, SELECT * FROM vakken WHERE naam = '".$naam."'..

Tot zover lukt het mij :)..

Maar nu moet het nog uitgerekend worden:
de cijfers staan in de tabel 'cijfers' (id | naam (van gebruiker) | vak | cijfer | waarde).
Wat er nu moet gebeuren.
In ding cijfer moet van ieder vak waar cijfers zijn alle cijfers bij elkaar, dit delen door alle waardes bij elkaar, en dat gemiddelde van dat vak 'onthouden' in de pagina.
Dan moet ie alle gemiddeldes (gewone cijfers, 7.5 enzo) bij elkaar optellen, en delen door de vakken met cijfers.

Ik hoop dat het zo te begrijpen is.. kan dit, weet iemand hoƩ dit kan?..
Als er niet genoeg info is: Ask for it, als je me tekst niet begrijpt, the same thing ;)...

BVD
Jorik
Ik snap best dat ik vervelend doe maar.. kun je het een beetje uitleggen wat wat doet :$?
SELECT begrijp ik,is selecteer, AVG('veldnaam') begrijp ik ook, maar as :s, of is dat als, dat het $gemVeld hem opvraagd? en FROM begrjip ik ook wel :)..

Maar doet avg dan $allesbijelkaarvak/$allewaardesvak1 ? nee toch..
en ik weet niet hoeveel vakken er zijn, dat is bepalend aan user..
Met as kun je een veld een andere naam geven, ipv dat je na een fetch als deze : <? $row = mysql_fetch_array($result); ?> een rijnaam krijgt als : <? $row['AVG(`veldnaam`)']; ?> (dat zou het anders zijn dacht ik :P) krijg je : <? $row['gemVeld']; ?>.
Owja :S

Maar iemand een idee hoe het volledige script nu moet :S.. want ik snap er echt neit veel van :P
Je zal toch ook zelf wat moeten doen :)

Zal ik eens een poging doen..
Iemand die een script voor mij kan maken met het voglende, want het wil me echt neit lukken :( :'( :
- Gemiddelde uitrekenen per vak, heb ik bij de vakken zelf gedaan via:
<?
$vakTotaal = 0;
$cijferTotaal = 0;
$waardeTotaal = 0;
$tellingTotaal = 0;
$result = mysql_query("SELECT cijfer,waarde,cijfer*waarde AS telling FROM cijfers WHERE vak = '".$_GET['vak']."' AND naam = '".$naam."'") OR die ("Kon geen verbinding maken met MySQL.") OR die ("Kon geen verbinding maken met MySQL");
while ($row = mysql_fetch_object($result)) {
$vakTotaal++;
$cijferTotaal += $row->cijfer;
$waardeTotaal += $row->waarde;
$tellingTotaal += $row->telling;
}

$gemiddelde = number_format(($tellingTotaal / $waardeTotaal), 1, '.', '');

echo $gemiddelde;
?>

Dan de cijfers van alle vakken bij elkaar optellen, en dan delen door het aantal vakken waar cijfers instaan...

Ik loop direct al vast, het gemiddelde per vak wil wel, maar daarnaar, aangezien ik ook niet weet welke vakken er zijn, hoe ze heten, etc.. kan ik ook niet zeggen pak dit en dat uit mysql voer die rekensom eruit, en doe het antwoord+antwoord2+.. /aantalvakken..

HELP please :stil:

Reageren