HI!

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Iedereen kent deze leus naar ik aanneem ?
Nu is er voor een pagina met frames weer een andere nl.:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">;

Nu vroeg ik mij af of er ook een DOCTYPE is voor een pagina voorzien van PHP. Voor de puntjes op de i
Doe maar beide !
Nu vroeg ik mij af of er ook een DOCTYPE is voor een pagina voorzien van PHP. Voor de puntjes op de i

Ik was gewoon nieuwsgierig...
Het is niet mogenlijk omdat PHP geen op XML of op SGML gebaseerde taal is, en dus geen document type definition kan hebben. Wat kortgezegt een document is welke bijhoud welke tags in welke tags genest kunnen en mogen worden. Bij bijvoorbeeld coldfusion is dit wel mogenlijk omdat bij die taal een groot deel van de syntax in XML.

Het is niet logisch, omdat een DTD een browser of user agent (wat globaler) vertelt hoe het document gerender moet worden, en hoe het valide in elkaar zit. Dus een boek-tag nest in een winkel-tag en niet andersom. Omdat PHP aan de server kant geparsed word krijgt de browser helemaal niets te maken met hoe je PHP code eruit ziet en hoeft die ook niet te valideren hoe je PHP document in elkaar zit (dat doet de Zend engine wel)
Mmhh...oke, maar wat bedoelt Bas dan ?
Dat is een HTTP header die aangeeft dat de gestuurde tekst een HTML pagina is met een UTF-8 ge-encode tekenset. (Unicode transformatie)
Aha!
Het is me allemaal een stuk duidelijker en ik moet zeggen steeds meer te begrijpen van de materie genaamd PHP.

Reageren