Hej,
Ik wil op m'n website in de titelbalk steeds "Kulturgard Tolvsbo - (de pagina waar je bent)"
Ik dacht aan in de header:
<title>
Kulturgard Tollvsbo - <? echo $titel; ?>
</title>
En dan op de pagina:
<?
$tite = "de pagina waar je bent";
?>

Ik heb het geprobeerd, maar het werkt niet... wie kan me helpen?
mvg Irian
maak een bestand aan: config.php
daarin zet je :
<?
$titel = "de pagina waar je bent";
?>
en dan helemaal boven de pagina (zelfs boven de <!doc type (als je die hebt) en anders helemaal boven de <html> tag) zet je dit neer:
<?
include_once("config.php");
?>
en dan kun je jouw trucje gebruiken:
<title>Kulturgard Tollvsbo - <? echo $titel; ?></title>
Maar hoe moet dat dan als je verschillende pagina's hebt en je dus ook op elke pagina een andere "de pagina waar je bent" wilt weergeven.
Ik werk namenlijk met een header, dus je moet met één code steeds een ander stukje tekst kunnen weergeven. je zou dus iets kunnen doen met in de config.php bij de pagina hotel $pagina1 = blabla... en dan bij $pagina2 = blabla... maar dan moet je het wel in per pagina apart op kunnen halen.
Irian,
Jou manier werkt, vreemd genoeg, bij mij wel...
Ondersteunt je server wel php enzo?
Want deze manier hoort normaal te werken dacht ik..
Maar als je eerst je variabele probeert te echoën en hem pas daarna definieert, wat ik begrijp uit je eerste post, werkt het niet. Je moet zoiets doen:

<?php

$title = 'Pagina waar je bent';

echo '<html>
<head>
<title>Jouw website - '.$title.'</title>
<enz...>';

?>
ik doe het nu op een andere manier, maar ik ben nog niet helemaal te vreden, ik doe het nu als volgd:

<title>Kulturgård Tolvsbo - <? echo basename($_SERVER['PHP_SELF']); ?></title>

alleen dan krijg ik bv: bruiloft.php in de title. hoe kan ik dat veranderen, dus ipv bruiloft.php ---> Bruiloften?
Dat kun je niet uit de bestandsnaam halen. Je zou dan een database moeten hebben met bestandsnamen en titels.
Maak een array aan met als key de bestandsnaam en als value steeds de titel.
Dus je maakt één PHP bestand, b.v. titels.php
<?php
$titel['index.php'] = "Welkom op onze website";
$titel['overons.php'] = "Over ons mooie bedrijf";
$titel['bruiloft.php'] = "Bruiloften";
// enz.....
?>
Vervolgens doe je op elke pagina

<?php include "titels.php"; ?>
<html>
    <head>
        <title><?php echo $titel[basename($_SERVER['PHP_SELF'])];?></title>
    </head>
    <body>
        Website.....
    </body>
</html>
Maar als ik iid die database heb, hoe kan ik dan zeggen if basename ==bruiloft.php dan echo "" (dit is niet helemaal uitgewerkt natuurlijk)?
Als je met een database gaat werken gaan je een vraagstellen aan de database. Je vraagt dan:

SELECT * FROM titels WHERE bestandsnaam = '<hier de naam van het bestand>';

Je krijgt dan zoiets om de titel op te halen:
<?php
$sql = "SELECT * FROM titels WHERE bestandsnaam = '" . basename($_SERVER['PHP_SELF']) . "';";
$resultaat = mysql_query($sql);
$record = mysql_fecth_assoc($resultaat);
echo $record['titel'];
?>
Uitgaande dat de tabel bestaat en je een database connectie hebt.

[edit]Dit is dus een voorbeeld voor een MySQL database, maar een andere database b.v. SQLite zou in dit geval ook prima kunnen[/edit]
maar ikwerk liever met een tekst bestandje, (ik weet daar meer van dan van mysql) dus hoe moet het dan?

Reageren