Hallo,

Ik wil graag een scriptje maken, een star rating systeem. Waarbij bv. op een artikel kan stemmen hoe goed je hem vond. Dit systeem bestaat uit 5 sterretjes die allemaal grijs zijn, en als je over heen gaat worden ze geel. Net zoals bij google video. Ik kan het wel maken maar als je dan op de derde ster staat wordt alleen de derde geel! Ik wil dat dan ook de eerste en de 2e geel worden. Hoe kan ik dit doen?
Vind ik ook en ik wil dan ook pleiten voor deze manier. Zo krijgen je websites drie lagen:

1) De inhoud (HTML)
2) De opmaak (CSS)
3) De extra functionaliteit (JavaScript)

met CSS gaan we al aardig die kant op, nu nog met JavaScript :-)
Bij JavaScript vind ik dit niet echt nodig maar bij CSS is het handig dat je een apart bestand maakt. Ik heb zelf ook al de fout gemaakt van mijn CSS op iedere pagina te zetten, het is zeeeer veel werk om bij iedere kleine wijziging op iedere pagina te gaan verwijderen en plakken
@ lukke: nogmaals, je moet niets, maar ga maar eens Googlen op unobtrusive JavaScript, en bezoek vooral eens de site van mijn JavaScript guru Peter Paul Koch. De echt grote jongens doen het op die manier.

Nog een klein voorbeeld: ik heb een JavaScript dat van alle thumbnails op je pagina die een bepaalde class naam hebben een popup maakt. Dat is 1 script dat ik kan includen op welke pagina ik maar wil in mijn site.
Jan Koehoorn schreef op 06.01.2007 20:31

Nog een klein voorbeeld: ik heb een JavaScript dat van alle thumbnails op je pagina die een bepaalde class naam hebben een popup maakt. Dat is 1 script dat ik kan includen op welke pagina ik maar wil in mijn site.

In dit geval idd zeer handig :-)
Ik heb kort geleden een unobtrusive form validatie script/class geschreven. Gewoon .js op een pagina includen, een xhtml valid form schrijven, en hoppa: je formulier word gevalideerd, en pas na het succesvol valideren gesubmit.

Deze manier van werken maakt alles een stuk overzichtelijker, en werkt volgens dezelfde denkwijze als CSS. Bijvoorbeeld:

CSS:

#menu a {
    color:red;
}

JS:

var items = document.getElementById('menu').getElementsByTagName('a');
for( var i = 0; i < items.length; i++ ) {
    addEvent( items[i], 'click', function() {
        alert( 'jaja, clicked' );
        return false;
    });
}

Het is dus veel makkelijker om objecten te verzamelen.
@ Pim: ja, dat is ook een goed voorbeeld. Ik merk bij veel mensen een soort "koud-water-vrees" ten opzichte van JavaScript die ik eigenlijk niet goed snap. De syntax lijkt heel erg op die van PHP. Je hoeft je alleen maar even te verdiepen in het Document Object Model en je kunt aan de gang.
Zeker waar :-) ik ben nu ongeveer 4 maanden intensief met javascript bezig, en begin het gewoon leuker te vinden dan PHP... De combinatie van die 2 is echter perfect!

Het omschakelen naar een bepaalde denkwijze schrikt denk ik veel mensen af. Denk aan het omschakelen van 'normaal' php naar OOP.

Wat ik vooral in het oog probeer te houden is het aanhouden van usability/accesebility standaarden. Dat is nog behoorlijk pittig (progressive enhancement).

Het boek "PPK on javascript" gaat erg diep in op *billity. Een aanrader!

Reageren