Ik ben 16 en ik wil als bijbaantje scripts voor mensen schrijven. Er zijn al mensen geintresseerd. Maar ik vraag me af: is het wel legaal om zelf eigenlijk een soort "bedrijfje" te hebben als je 16 bent? Of moet ik het gewoon op de naam van mijn vader doen? :P
Volgens mij is er niks illegaals aan, alleen als je je dus wilt registreren bij de kamer van koophandel heb je een handtekening van je ouders nodig (die zijn dan ook verantwoordelijk). Hou er wel rekening mee dat dit een heleboel verantwoordingen met zich meebrengt. En boven een bepaald bedrag raken je ouders hun kinderbijslag kwijt.
Ik denk dat je beter freelancer kunt blijven, tot een bepaald bedrag is dat totaal geen probleem.
Ok, dus dan kan ik gewoon op sites(weet iemand trouwens goede sites) zoeken naar iemand die mijn diensten nodig heeft. En die kan ik dan(mits de aanbieder het eens is met mijn leeftijd en werkervaring) accepteren?
p.s: Ik heb al ergens gelezen dat ik ongeveer maximaal €150,- per week mag verdienen, hier kom ik denk ik toch niet aan
In theorie wel, het kan alleen zijn dat bedrijven in de moeilijkheden komen omdat het declareren wat moeilijker word (btw geneuzel) maar zulke dingen kan je wel goed vastleggen. Ik raad je wel aan niet zelf dingen te onderteken maar daarvoor even bij je vader aan te kloppen.
Een Macro en Office Center pasje maken je natuurlijk wel helemaal de man!
Ik heb mij (samen met mijn ouders dus) op mijn 17e ingeschreven bij de KvK en het enige verschil is dat ik nu om de zoveel tijd btw moet aangeven bij de belastingdienst. Verder, omdat ik geen personeel heb, is er vrij weinig tot geen administratieve rompslomp. Voordeel is wel dat ik nu een KvK nummer heb, wat de geloofwaardigheid in mij als bedrijf ten goede komt tegenover professionele 'klanten', volgens mij.
Daarnaast moet je natuurlijk de juiste klanten naar je toe trekken. Er zijn veel slonzige en onbetrouwbare 'ondernemers' (lees: mensen die op deze manier met hun gemiddelde ervaring geld willen verdienen, maar waneer ze te maken krijgen met het echte werk zich nietszeggend terugtrekken) maar er zijn ook zeker van dat soort klanten. Dus zoals Arjan al zei: zet iets op papier, handtekeningen, officiële afspraken, iets waar je op kan bouwen waneer het mis gaat of onduidelijkheid ontstaat. (o.a. scope inderdaad)
Enige waar ik nog wel eens aan twijfel tijdens het werk wat ik doe is 'aansprakelijkheid'. Wat als iets door jouw toedoen niet meer werkt en de 'klant' daar (financieel) onder te lijden komt? (Waar is Kasper als je hem nodig hebt?)
ff offtopic: als freelancer of 1manszaak, zijn de mensen waarvoor je werk doet dan opdrachtgevers of klanten. Ik zoek echt een alternatief voor het woord 'klant', vind het veel te onpersoonlijk :)
Iedere tekortkoming in de nakoming van een verbintenis verplicht de schuldenaar de schade die de schade daardoor lijdt te vergoeden, tenzij de tekortkoming de schuldenaar niet kan worden toegerekend.
Er is sprake van een verbintenis: jij aanvaardt een opdracht en verplicht je daarmee een werkend product af te leveren, terwijl de opdrachtgever een tegenprestatie verricht, meestal het betalen van een geldsom. Een 'toerekenbare tekortkoming', een fout in je product kan er dus toe leiden dat jij aansprakelijk wordt gesteld. Bewezen zal moeten worden dat het jou toegerekend kan worden. Als jij wel een fout hebt gemaakt, maar de gevolgen daarvan (deels) niet aan jou kunnen worden toegerekend zal dat ten gevolge hebben dat jij ook (deels) niet aansprakelijk kan worden gehouden. Wanneer je fout herstelbaar is, moet je de mogelijkheid worden geboden die fout te repareren.
Er moet ook sprake zijn van een zgn. causaal verband tussen jouw fout en de schade. Anders gezegd: er moet een duidelijke 'link' zijn tussen jouw fout en de schade. Gek voorbeeld: wanneer door jouw programmeerfoutje een tijdstip verkeerd in de database komt, waardoor een zakenman zijn vliegtuig mist, daardoor een belangrijke conferentie mist en uiteindelijk daardoor een miljoenendeal mist staat jouw fout te ver verwijderd van het uiteindelijk missen van de miljoenendeal. Je kan dus niet voor miljoenen aansprakelijk worden gehouden, omdat het causaal (ook wel 'oorzakelijk') verband ontbreekt.
Je bent overigens verplicht de schade te vergoeden, op grond van artikel 6:95 BW.
Je opdrachtgever zou zich ook op andere wettelijke gronden kunnen baseren overigens, maar dit is wel de meest basale denk ik. Daarnaast, zelfs indien er geen sprake is van een verbintenis, kan je onder omstandigheden aansprakelijk worden gehouden voor je fouten (dan wordt het een 'onrechtmatige daad ex art. 6:162 BW).
Dit verhaaltje gaat natuurlijk net zo goed op voor jou: als je opdrachtgever niet betaalt, kan je ook een schadevergoeding vorderen van hem. Het is ook van belang goede algemene voorwaarden (art. 6:231 e.v.) op te stellen, dat maakt je sterker in geval van meningsverschillen.
Maar goed, ik studeer helemaal geen civiel recht, dus meer dan een opfrissing is dit niet :p Hecht er dan ook niet teveel waarde aan, ongetwijfeld zullen er nog bepalingen zijn die hier van belang zijn. Kom maar terug als je een strafbaar feit hebt gepleegd, of de internationale markt op gaat met je bedrijfje :p
[edit]ff offtopic: als freelancer of 1manszaak, zijn de mensen waarvoor je werk doet dan opdrachtgevers of klanten. Ik zoek echt een alternatief voor het woord 'klant', vind het veel te onpersoonlijk :)[/edit]Wat dacht je van cliënt, afnemer etc.? Persoonlijk vind ik opdrachtgever netter dan klant. Opdrachtgever is misschien ook wel onpersoonlijk, alhoewel ik het liever zakelijk noem. En daar is niks mis mee denk ik, dat straalt betrouwbaarheid uit.