Hallo,
Ik kan er heel weinig over vinden, maar wat is nu het verschil voor een normale desktopuser tussen een 32-bit of een 64-bit besturingssysteem?
Kun je er veel voordeel uit halen, en wat zou jij kiezen?

Ik ben aan het twijfelen tussen Vista Home Premium OEM 32- of 64-bit.. :)
Hmm. dus als ik het goed begrijp ondersteund een 64-bit systeem veel beter een systeem met hoge specificaties?

Ik gebruik zelf :

Intel Core 2 Duo E6400 (2.13Ghz)
Arctic Cooler Freezer 7 Pro CPU-koeler
Asus P5B
1GB Kingston PC5300 DDRII
ATi Radeon X1300 Pro 256MB
320GB HDD (7200rpm, 16MB)
Cooler Master Real Power 450W
Akasa 4-fancontroller
Sunbeam Transparacy case white/blue (5 case-fans)

Dus voor mij is 64-bit niet van toepassing omdat 64-bit vanaf 4GB RAM je computer een 'boost' geeft? (las ik ergens)

edit:
react on 9:53 for Arjan Schuurman:

Welke specs m'n CPU heeft weet ik wel.. :) ik heb m'n systeem zelf overal vandaan besteld en zo zelf in mekaar gestoken ;)
nouja als je een 32-bit installeert op een 64-bit zal het iets sneller zijn dan als je gwn 64-bit op 64-bit installeerd.. ik zou het zelf op 32-bit omdat er nog steeds heel veel programmas dat niet voor 64-bit OS'es werken!!

greetzz
In servers is 64bit bijna standaard. Omdat er dan meer dan 4 gig aan geheugen in kan. Voor de thuis PC denk ik dat 64 bit wel de toekomst is. Vraag me niet waarom :D
Probeer eens een Linux-distributie, die zijn zowel voor 32- als 64-bits te verkrijgen. Ga dan eens benchmarken, dan krijg je een idee wat jouw pc leuker vindt.

Let op: Een Windows-vergelijking kan natuurlijk andere cijfers opleveren dan een Linux-vergelijking. Maar ja, Linux kost niks en kun je dus zo even uitproberen...
nouja als je een 32-bit installeert op een 64-bit zal het iets sneller zijn dan als je gwn 64-bit op 64-bit installeerd.. ik zou het zelf op 32-bit omdat er nog steeds heel veel programmas dat niet voor 64-bit OS'es werken!!

Dit is echt de dikste poep verkondigd over de laatste tijd.
hoezo dattan?? ik kan misgien geinformeert zijn. maar wat is der zo poep aan?
en uhm dat 'poep' kreeg ik van me IT leraar hier in manchester (engeland) te horen
Gewoon 64 bits erop gooien als je pc dat kan, kan het niet dan gewoon 32.. dat is alsnog het beste (zeker als je vista gaat gebruiken en je hebt een monster pc)

Over een tijdje worden er zoizo veel meer 64 bits drivers gemaakt, mede omdat Vista ook in 64 bits verkrijgbaar is :)

Dit klopt niet, een 64 bit besturingssysteem maakt veel efficienter gebruik van de resources van een 64 bit processor. Hierdoor wordt de processor beter gebruikt en er optimaal gebruik gemaakt van de rekenkracht van de processor.

Reageren