Hallo allemaal,

Ik heb een tijdje gezocht op internet naar een script die het mogelijk maakt voor klanten in te loggen op mijn website en vervolgens ge-redirect worden naar een subdomein op mijn server. Daar kunnen ze dan kiezen om een project te bekijken die op dat moment nog door mij wordt gebouwd. Dat kan zijn een website, een flyer of een ander project.
De login gegevens waarmee ze ingelogd zijn moet er dan voor zorgen dat de klant naar de juiste subdirectory / subdomein gebracht wordt.
Structuur is bv:
http://www.mijnwebsite.nl/projecten
(waar het script in zit om in te loggen)
http://www.mijnwebsite.nl/projecten/klant01
http://www.mijnwebsite.nl/projecten/klant02
http://www.mijnwebsite.nl/projecten/klant03
http://www.mijnwebsite.nl/projecten/klant04
http://www.mijnwebsite.nl/projecten/klant05

etc.
Dit om "pottenkijkers" buiten te sluiten en om er voor te zorgen dat de klanten onderling niet naar elkaars projecten kunnen navigeren om ze te bekijken.
Is er überhaupt zoiets te verkrijgen?
Ik ben het tot nu toe nog nooit tegen gekomen. Wel een aantal aanvragen gelezen op internet door mensen, maar niks leidt naar een geschikt script.
Ik hoop dat er iemand hier aanwezig is die mij hier meer over kan vertellen.

Alvast bedankt :)

Dave.
Dat is zo ingewikkeld nog niet. Een simpele .htaccess om te voorkomen dat mensen die de 'url raden' erop kunnen komen en een simpel login-formuliertje die in de database kijkt of er de gebruiker bestaat, het wachtwoord klopt en wat het 'id' is van zijn project, om hem vervolgens door te sturen naar de juiste pagina.
:D Dat klinkt wel heel eenvoudig als je het zo leest.
Ik ben best leergierig en bereid om tuts door te lezen.
Maar ik heb werkelijk geen kaas gegeten om php te scripten en zelf op te bouwen. Ik zie de logica meestal echt niet. Strings, Vars, Define... ik weet allemaal niet wat er bestaat maar echt begrijpen waarom... (zal wel aan mijn leeftijd liggen :S)
Ik heb vandaag wel PhpMyLogon gedowned, geinstalled en bekeken.
Maar ik heb niet het gevoel dat dit voldoet aan mijn eisen.
Ik kan best wat scripts bewerken, kleine dingetjes toevoegen en dat soort dingetjes. Maar ik ben toch echt wel iemand die een voorgebakken script wil en deze eventueel aanpast.
Gezien het feit dat jij het hebt over 'projecten voor klanten' lijkt mij dit meer een facaturen, maar je kan het altijd proberen.

Maar als je zelf wat dingen wilt leren, kijk eens op internet naar mod_auth_mysql. Dan kan je eenvoudig met een .htaccess bestand een map beveiligen (je krijgt dan vrijwel automatisch een 'gebruikersnaam/wachtwoord-venster' als iemand naar een map gaat.

Daarna kan je altijd nog een 'doorverwijs' venster maken.

Nee het gaat hier niet om 'vacatures' of 'facturen'
For example:
Ik ben nu met een website bezig voor meneer Jansen.
Ik wil graag dat hij de bouw van de website live kan volgen.
Al mijn projecten, waarvan dit er dus één is, plaats ik op mijn server in een subdirectory 'projecten'.
Dus meneer Jansen moet dan navigeren naar: www.mijndomein.nl/projecten/Jansen
Daar vind hij bv een directory 'website' in dit geval. Als hij daarheen gaat krijgt hij de website te zien.
Zo is het de bedoeling van mijn idee hierover.
Je idee was mij duidelijk, alleen ben je vergeten te vertellen dat je iets van een wachtwoord beveiliging erin wil zitten. Als je dit toepast ben je er al, meer dan twee bestandjes met 5 regels code is het niet. Ik zeg echter, koppelen het aan een database. Dat is eenvoudiger onderhouden, dmv de bovenstaande link of doe het zelf dmv http.auth. Een stukje copy-past van php.net en je hebt al een aardig idee.

<?php
if(!isset($PHP_AUTH_USER)) {
Header("WWW-Authenticate: Basic realm=\"Mijn Realm\"");
Header("HTTP/1.0 401 Unauthorized");
echo "Tekst om te sturen als de gebruiker op Annuleren klikt.\n";
exit;
} else {
echo "Hallo $PHP_AUTH_USER.<P>";
echo "Je gebruikte $PHP_AUTH_PW als je password.<P>";
}
?>

Ik heb echter geen zin om het voor te kauwen omdat ik het persoonlijk nogal vreemd vind dat jij dingen voor klanten maakt (eg, uren rekent) terwijl wij nu het werk allemaal maar even voor jou moeten gaan uitvoeren. Terwijl je zelf nog weinig toegevoegd heb aan het forum. Allemaal leuk en aardig, en ik ben altijd bereid om tijd te steken in PHPHulp-gebruikers maar ik zit niet echt te wachten op éénrichtingsverkeer. Dus je zult ff geduld moeten hebben, wellicht wilt iemand anders het maken voor je.
je kan ook in een sessie de gebruikersnaam zetten, en dan boven iedere pagina dit:

<?php
session_start();
$klantnaam = realpath('./'.$_SERVER['PHP_SELF']);
$dirs = explode('/',$klantnaam);
if(end($dirs) != $_SESSION['naam']) {
die("U bent niet gemachtigd deze pagina te bekijken.");
}
?>

In je login zet je dan dus als de persoon is ingelogd, zijn loginnaam in een sessie.
Arjan,

Deze site heet naar mijn mening -> phphulp
Ik zal niet zomaar een topic plaatsen met de vraag of er iets dergelijks te verkrijgen is. Ik vraag ook niet of jullie zoiets helemaal voor mij in elkaar kunnen zetten. De vraag was en is nog steeds. Is er zo'n soort script te verkrijgen? Uiteraard vind ik tips om zoiets zelf te bouwen hartelijk welkom, echter heb ik er de tijd niet voor en zeer zeker ook de kennis niet.
Tijd om me daar volledig in te verdiepen is er dus ook niet echt. Reden genoeg dus in mijn geval om rond te vragen of er mensen zijn die mij hier wat meer over kunnen vertellen.

Dat mijn bijdrage hier 0,0 is, is mij ook duidelijk. Dus je suggereert dat ik eerst het een en ander op dit forum moet plaatsen, mensen e.v.t. wil helpen etc voor ik serieus genomen wordt? Ik vind jouw constatering en manier waarop je nu hier bezig bent niet echt "klantvriendelijk".
Ik wil ook niemand hier aan het werk hebben voor mij. Dat ik projecten heb waar ik betaald voor krijg staat ook nog eens geheel los van dit onderwerp. Ik ben opzoek naar een script / tooltje om een werkwijze voor mezelf wat makkelijker te maken.
Het spijt mij dat ik deze woorden hier neer zet, maar ik sta werkelijk te kijken om de manier waarop hier tegen mij gesproken wordt en hoe er over gedacht wordt. Ik denk dat ik maar beter een deurtje verder moet gaan en phphulp moet laten voor wat het is.
Heb niet echt het gevoel dat mijn gevraagde hulp welkom is.
Dus wat mij betreft is deze topic gesloten.

-> Niek, bedankt voor je hulp en dat je de even de tijd heb genomen om mee te denken.

-> Arjan, jij ook bedankt tot nu toe. Als ik het verkeerd heb wat ik hier zojuist heb neer gezet, dan merk ik het wel.
Heb mijn reactie nu even terug gelezen en jouw berichten hier en blijf bij mijn woorden. Zonde...
Dave schreef op 27.01.2007 19:22

Je slaat de spijker op zijn kop. Wij helpen hier graag mensen, de vraag is alleen wat nu de definitie van helpen is. Ik heb je een redelijk goede trap in de goede richting gegeven met wat linkjes en termen/omschrijvingen. Echter naar een korte gestapo-verhoor van mijn kant (ik weet, ik kan nogal bot over komen af en toe) kwam ik al vrij snel tot de conclusie dat jij zelf niet over de kennis/ervaring/tijd beschikt (dat geef je zelf ook toe).

Jou vraag 'Is er zo'n soort script te verkrijgen?' heb ik in mij neerste zin al beantwoord, 'ja, en het is nog redelijk eenvoudig ook'. Ik ben mij van geen kwaad bewust, heb jou vraag beantwoord maar in mijn optiek lijkt het er meer op dat je meer zoekt dan alleen het antwoord op die vraag. Ik heb jou vraag beantwoord, en ik ben zelfs verder gegaan door wat meer technieken/functies uit te leggen. Ik quote even mijzelf:

Maar als je zelf wat dingen wilt leren, kijk eens op internet naar mod_auth_mysql. Dan kan je eenvoudig met een .htaccess bestand een map beveiligen (je krijgt dan vrijwel automatisch een 'gebruikersnaam/wachtwoord-venster' als iemand naar een map gaat.

Een beter antwoord kan ik toch niet geven? Ik geef je een aantal keywords, een volgorde... alles erop en eraan!

Het komt echter op mij over dat je gewoon een kant-en-klare oplossing wilt hebben... En dan komen we terug op jou opmerking:

Wat vind de vandale daarvan? hulp = assistentie, bijstand, handreiking, hulpbetoon, hulpverlening, medewerking. Precies, ik sta jou graag bij zodat jij dat script kunt gaan maken. Snap je? assisentie is iets anders van een kant-en-klaar script maken.

Dat mijn bijdrage hier 0,0 is, is mij ook duidelijk. Dus je suggereert dat ik eerst het een en ander op dit forum moet plaatsen, mensen e.v.t. wil helpen etc voor ik serieus genomen wordt? Ik vind jouw constatering en manier waarop je nu hier bezig bent niet echt "klantvriendelijk".

Het is maar net hoe je er naar kijkt... een community als deze 'staat' omdat mensen elkaar helpen. Het word hier een stuk minder gezellig als het eenrichtingsverkeer word en mensen hier alleen vragen komen stellen. Ik suggereer niks maar ik stel het altijd op prijs als mensen hier blijven hangen.

Het spijt mij dat ik deze woorden hier neer zet, maar ik sta werkelijk te kijken om de manier waarop hier tegen mij gesproken wordt en hoe er over gedacht wordt. Ik denk dat ik maar beter een deurtje verder moet gaan en phphulp moet laten voor wat het is.

Je bent vrij om te staan en gaan waar je wilt, ik hou je niet tegen. Hou echter in je achterhoofd dat ik mijn mening geef. Iets wat in dit land gelukkig nog niet verboden is. Je vind in mijn reacties vaak de woorden 'ik vind' of 'persoonlijk...'. Als ik mijn reacties teruglees vind ik mijzelf nog niet eens zo heel erg onaardig. De eerste drie reacties staan meer dan bruikbare informatie in voor iemand met een beetje PHP-ervaringen.

Heb niet echt het gevoel dat mijn gevraagde hulp welkom is. Dus wat mij betreft is deze topic gesloten.

Vragen zijn altijd welkom, ik heb dan ook meerdere malen een hele avond besteed aan het helpen van mensen die ik totaal niet ken. Het is denk ik alleen de manier hoe en wat je vraagt. Normaal is iemand gewoon lekker bezig met wat scriptjes van het internet of een boek en komen ze daar niet uit. Mensen prutsen wat, proberen wat dingetjes en dan help ik ze graag door te laten zien hoe ik het zou doen. Dat is toch anders dan een vraag om een kant en klare oplossing.

Even goede vrienden verder, maar ik heb drie maanden in Kenia gezeten (ontwikkelingswerk) en ik heb daar geleerd dat ik niet altijd klaar hoef te staan voor jan-en-alleman om misbruik van mij te laten maken. Als je het op een andere manier had gevraagd en zelf wat had geprobeerd had ik het waarschijnlijk zo voor je gemaakt. Nu is het wachten op iemand anders die het leuk vind.
Als je het op een andere manier had gevraagd en zelf wat had geprobeerd

Laat maar Arjan. Het is in orde zo. Nogmaals bedankt. Je hebt veel geleerd in Kenia. Dat is wel duidelijk. Begrijp niet waarom dat zonodig vermeld moet worden. Jij bent 20, ik ben 34... heb misschien wel meer geleerd in het leven als jou. Dat ga ik toch ook niet in dit topic vermelden om enige indruk te geven of om als reden of excuss te gebruiken voor bepaalde situaties. Ik heb alles op een normale manier gevraagd of verwoord. Heb al héél wat zelf geprobeerd en zeer zeker ook gezocht.
Je moet niet te snel oordelen. Je geeft aan dat je nogal wat bot over kan komen... Je moet niet zo snel oordelen over mensen en ook eens tussen de regels doorlezen. Maar dat leer je nog wel. Je bent immers nog maar 20.

Veel succes nog met je loopbaan als moderator en ik hoop voor de bezoekers (nieuwe bezoekers) dat ze beter te woord worden gestaan dan mijn geval.

Reageren