Nu ik een eigen pc wat ga oppeppen met nieuwe hardware
(zie:dad is mad, plz help)
zou ik naar linux willen overstappen (nu wind.98)
maar voor ik dat doe wil ik zekerheid ivm het goed werken van mn pc
ik wil dus weten wat er draait, C of C++ leren
de vraag is: Wat is het verschil en wat kan je met beiden doen?
wat raad je het meest aan om te beginnen?
Plaatjes en dergelijke (icoontjes, lettertypen, alle resources die niet programmacode zijn, en waarschijnlijk ook de layout van de gebruikersinterface) zijn meestal niet gecompiled, of met code geschreven. Dezen staan of in aparte mappen, of zitten 'inbegrepen' in het .exe bestand, of in een .dll. Een beetje vergelijkbaar als een .zip-bestand, behalve dat de manier waarop ze zijn ingepakt niet altijd bekend is.
En in een gecompiled programma is vaak lang niet alles inbegrepen. Het programma dat je dan uitvoert praat meestal ook met andere programma's of bestanden die al op de computer staan, om zo bijvoorbeeld geluiden af te laten spelen, of vensters te openen. Meestal is alles wat je ziet en hoort Windows zelf, dat door het programma wordt opgedragen die bepaalde dingen te doen. Dit scheelt een hoop systeembronnen, want zo hoeven de delen die door meerdere programma's worden gebruikt niet door ieder programma apart te worden gedraaid en bestuurd. Nadeel is echter dat deze programma's/bestanden/aanspreekpunten (API's) wel op het systeem beschikbaar moeten zijn. Daarom werken sommige programma's niet zomaar waneer je ze download, en daarom werken Windows-programma's niet zomaar op Mac OS X of Linux. Die willen namelijk allemaal op een andere manier aangesproken worden.
Voorbeeld in PHP: libGD
In jouw script heb je wel allemaal verwijzingen en functies naar libGD, maar deze functies zitten niet in je script zelf. Die komen van buitenaf. Daarom werkt je script ook niet waneer libGD niet beschikbaar is. Nu is PHP niet gecompiled, maar het principe blijft hetzelfde.
Ik heb op school momenteel al een jaar les gehad in c++
het beste op de markt te vinden programma met ingebouwde compiler
is 'borland c++ builder 6 enterprise' kun je gewoon via het bitorrent netwerk 'aanschaffen' natuurlijk ook via borland.com zelf..
borland c++ builder 6 is zowel goed voor de ansi c programma's
(voornamelijk de niet grafische programma's) en c++, en c++
met grafische interfaces... de interfaces maken kun je een beetje
vergelijken met hoe je in de design mode van dreamweaver en frontpage
alles maakt..
borland c++ builder 6 is echt een aanrader.. ik dacht dat als je bij de IB groep zit borland legaal voor een gereduceerd tarief kan aanschaffen...
dat weet ik niet meer zeker..
En op je vraag hoe je je hello.txt gecompilder kreeg..
er bestaan losse opensource compilers zoals eerder gemeld
maar met de borland software is het VELE malen eenvoudiger...
als iemand c++ wil leren kan je me een mailtje sturen dan stuur ik je
een reader van me leraar op... (die post ik niet ivm copyright enzo)
is voor de beginners...
en als laatste edit:
=============
als je graag c wilt leren raad ik aan om c++ te pakken ipv c..
++ zegt het al;) in c (en c++) betekent ++ letterlijk 'PLUS 1'
c++ is dus de verbetering van c...
en je kan met veel minder (regels en codes) hetzelfde bereiken...
Ik maak graag met Xcode of Textmate & Interface Builder (naja, Obj-C in dit geval) en dat gaan uitzonderlijk makkelijk in Mac OS X en Linux (GNUStep als grafische omgeving in dat geval, lekker osx-like :) )
Verder is Eclipse momenteel echt de IDE voor Java, maar zijn er ook JBuilder en vele anderen, en sommigen zweren nog altijd bij een simpel notepad-achtig iets.
Mocht je ook programma's willen maken die makkelijk naar Linux te porten zijn, dan raad ik aan eens te kijken naar wat voor IDE dan ook, maar in combinatie met Glade, een sleur & pleur omgeving voor GTK, een grafische omgeving die werkt op zowel Win als Lin (en ook Mac)
Je kan trouwens ook eens kijken naar MonoDevelop, in combinatie met hun .net-port heb je ook een vrij goede basis voor cross-platform programma's.
En verder, met GNU/GCC kan je alles wel compilen. Van C tot Obj-C tot C++ en zelfs Fortran... voordeel is dat het legaal gratis is, en dat het heel veel gebruikt is, en daarmee dus veelbesproken en goede (gratis!) support.
edit: verschil tussen C en C++ is overigens dat C++ object orientated is, echt meer features heeft dan een Zwitsers zakmes (overloading, overloading, nog meer overloading, multiple inheritance, nog veeeel meer) en C eigenlijk alleen maar functies en procedure is. C++ is overigens geen volledige superset van C, oftewel, niet alles wat in C mag mag ook in C++. Maar dat merk je amper...
Je kan ook even kijken naar Java, of C# (lees: C-sharp) daarbij is naar mijn mening de drempel tot een programma met grafische interface wat lager... Nadeel van Java (en ook van C# heb ik hier en daar gehoord?) is dat het wat langzamer is.
edit: verschil tussen C en C++ is overigens dat C++ object orientated is.
dat is INDERDAAD een belangrijk verschil (was ik nog vergeten op te noemen ook).
Jelmer schreef op 09.02.2007 22:42
Je kan ook even kijken naar Java, of C# (lees: C-sharp) daarbij is naar mijn mening de drempel tot een programma met grafische interface wat lager... Nadeel van Java (en ook van C# heb ik hier en daar gehoord?) is dat het wat langzamer is.
java is zoiezo 'langzamer' omdat die op ze eigen platform draait..
mijn leraar noemt java ook wel 'c++ voor dummies'
het zit namelijk zo.. met c++ zijn er voor ALLES wat je maakt minstens
5 verschillende manieren om dat te doen.. en java is zo gemaakt dat er gewoon nog maar 1 of 2 verschillende manieren zijn...