master slave settings: Wat zijn het en hoe stel ik ze juist in
ik vind nergens info die ik begrijp dus ik vraag het eens aan jullie
ty
Is tegenwoordig niet meer nodig als je een fatsoenlijk moederbord hebt.
als je die niet hebt was het geloof ik:

Master ownt Slave zeg maar.. op Master zet je windows enz.. Slave is gewoon een hardeschijf die er bij in zit.. dat er niet van die super belangerijke dingen op staan.
Wat voor schijf/station heb je.
Je moet op de achterkant van je schijf waarschijnlijk een jumper induwen of een brugetje overzetten. Vervolgens moet je alle kabels goed aansluiten en kan je kijken of het BIOS de schijven herkent.
Een goed BIOS geeft zelf aan of alle slave en master instellingen goed zijn.
wel het is een WD
op de schijf staat wel iets maar ik vind nergens in m'n pc een kabeltje om dit te doen
de enige die ik vind zijn bundels om bvb een hd op aan te sluiten (rood-zwart-geel) en een lange platte witte kabel, waarvan ik niet weet waarvoor hij dient
Is tegenwoordig niet meer nodig als je een fatsoenlijk moederbord hebt.

Voor sata (kleine aanlsuiting, kleine rode kabel) schrijven hoeft het inderdaad niet meer. Toch hebben een hoop systemen nog pata (brede grijze kabels) schijven, hiervoor moet het nog wel.

reinhout: heb je wel de juiste harde schijf gekocht? Het lijkt erop dat je een pata kabel op een sata schijf wilt aansluiten, dit gaat niet werken. Als je op je moederbord een sata aansluiting hebt moet je alleen nog een sata kabeltje regelen, anders moet je je hardeschijf terug brengen en een pata variant vragen.
ik zal het eens uitleggen:
ik heb een schijf gevonden waarop xp staat
en ik heb ook nog een oude pc waar 98 op staat
in die pc zit er dus pata
ik wil nu eerst die nieuwe schijf op slave zetten zodat ik die eens kan bekijken
dan wil ik die 98 schijf in slave zetten en de xp in master
ik ving ergens iets op van een wit kabeltje om de settings te doen
of zit ik er totaal naast?
het is een oude, met grijze platte kabels, ja
maar ik weet nu nog maar dat jumpers blokjes zijn en geen schakelaartjes
het prob is dat deze pc een kant-en-klare pc was en ik nergens jumpers vind
maakt dat uit als ik bij 1 schijf de jumpers op slave zet en bij de andere geen jumpers?

Reageren