ik ben een systeem aan het scripten en nu moet ik in 1 tabel genaamt vrienden_id een aantal verschillende id's opslaan maar dat moet allemaal in 1 tabel
dit heb je ook bij txt files dat je meerdere dingen in 1 bestand kan opslaan maar kan dat ook met sql?

en hoe moet ik dit dan doen? ik kan nergens een tut vinden of een voorbeeld?

Bedankt ;)
vrienden_id klinkt niet als een tabel maar meer als een veld ?

Ik snap het niet geheel, maar waarschijnlijk heb jij een koppeltabel nodig.
sorry ik bedoel een veld
ik dacht dat het tabel heete maar het is een veld sorry
Waarom wil je precies alles in één veld opslaan?
Je kan PHP de gegevens laten samenvoegen. Je zet dan alles in een variabele en dan zet je die variabele in de database.

Maar ik raad het je niet aan om verschillende (soorten) gegevens in één veld op te slaan.

Geef anders wat meer uitleg en eventueel een voorbeeld. Hoe ziet je tabel eruit?
Dat zijn gewoon meerdere rijen...
Ik weet niet precies wat je wil koppelen, maar ik zal even een voorbeeld geven.

--tabel personen
id | naam
1  | Edgar
2  | Frits

--tabel vrienden
id | naam
1  | klaas
2  | jan
3  | kees

-- tabel koppelvrienden
persoonid | vriendenid
1             | 1
1             | 3
2             | 2

De situatie is nu dat klaas een vriend van edgar is en kees is een vriend van edgar, ook is jan een vriend van Frits.

Ik hoop dat je zo iets bedoelde...

--tabel members
id | naam
1  | Edgar
2  | Frits

--tabel vrienden
id | naam
1  | klaas
2  | jan
3  | kees

-- tabel koppelvrienden
persoonid | vriendenid
1             | 1,2
1             | 3,1,4
2             | 2,5,3

ik heb het schema iets aangepast
dat je dus meer id's in 1 veld opslaat
Gebruik je koppel tabel zo, elke persoonid krijgt een vriendid toegewezen. Een persoonid kan dus meerdere keren voorkomen.

--tabel koppelvrienden
persoonid | vriendid
1          | 1
1          | 2
1          | 3
2          | 2
2          | 3
2          | 5
maar dan krijg je wel ontzettend veel gegevens, raakt hij dan niet overbelast als er echt super veel mensen dat gaan doen? :P
Valt wel mee. Op deze manier is het mogelijk om een query uit te voeren waarbij je alle vrienden van een pesoon ophaalt. Of anders om, personen hebben een bepaalde vriend als vriend. Wat je wel moet doen is een PRIMARY sleutel op beide velden aangeven. Het ophalen van gegevens gaat dan sneller.

ShuGos
Nope, dat is juist de kracht van een database. Hij kan wel miljoenen records opslaan en dan nog is er niets aan de hand.

@Boaz: vrienden zijn toch ook personen? Kortom, de namen die jij nu in de vrienden tabel hebt, kun je gewoon in de personen tabel plaatsen. In de koppeltabel komt dan gewoon twee keer een id uit de personen tabel.

Reageren