IK vraag me al een tijdje af hoe dat nu zit met Copyright. Als ik een stuk tekst van internet zie en ik wil het op mijn site od iets dergelijks plaatsen hoe zit dat met copyright. En als ik het in me eigen woorden doen is het dan nog Copyright. Als ik ene stuk op internet op mijn site plaats en bijvoorbeeld de bron er bij zet mag het dan wel.
als je de tekst letterlijk overneemt, dan moet je er inderdaad de bron bij vermelden. Doe je het in eigen woorden, dan vervalt het copyright omdat het dan je eigen creatie is.

Oftewel, wil je geen moeilijkheden kunnen krijgen, schrijf het in je eigen woorden/verander het of je zet simpelweg de bron erbij.
Dus als ik er de bron neerzet mag ik het gewoon letterlijk kopieren???
als je iets letterlijk copieerd: copyright bij de ander, bron vermelden.
als je informatie gebruikt: copyright bij de ander, bron vermelden.
als je quote: copyright bij de ander, bron vermelden
als je zelf iets schrijft: copyright bij jou.

maar we hebben hier al eens eerder discussie over gehad, en ook toen zijn we het nooit echt eens geworden geloof ik...
Als de bron maar duidelijk erbij staat!
oke ja ik kan me dat wel heriner maar kijk ik heb nu op mijn website een mini site over Windows Vista dus ik moet info hebben. En ook nieuws

Het neiuws kan ik wel in me eigen woorden schrijven maar je hebt ook bijvorbeeld systeemeisen enzo dat kan ik natuurlijk niet veranderen of bijvoorbeeld de look.
Stefan van Iwaarden schreef op 05.02.2007 19:43
Doe je het in eigen woorden, dan vervalt het copyright omdat het dan je eigen creatie is.

even een voorbeeld waarom dit fout is.

stel een wetenschapper leest in een blad over een onderzoek, hij herschrijft het artikel maar de conclusies laat hij hetzelfde, dan ik het nog steeds het onderzoek van een ander, en is het dus nog steeds plagiaat.
maikel schreef op 05.02.2007 19:44
Dus als ik er de bron neerzet mag ik het gewoon letterlijk kopieren???
Nee, dat mag niet.

Je mag een quote uit een artikel opnemen en niet meer dan dat. Tenzij je toestemming hebt (schriftelijk!!!) van de houder van het auteursrecht, dat verandert te zaak. Dat is ook het geval wanneer een site via bv. RSS zijn content aanbiedt, maar ook dan zul je de leveringsvoorwaarden moeten doornemen om te zien aan welke eisen jij moet voldoen.

Copyright bestaat overigens niet in Nederland, daar wordt echter meestal het auteursrecht mee bedoeld.
Copyright in Nederland is auteursrecht. Dit betekend: op het moment dat jij iets verzint heb jij er auteursrecht over. Een ander mag het niet zonder toestemming kopieren. Hier hoef je helemaal niets, noppes, nada voor te doen. Je krijgt gewoon extra gratis en deluxe.
'
Dit betekend ook dat wanneer je iets van iemand anders wilt overnemen je hier toestemming voor nodig hebt.
Hoe zit dat met mijn site?
Ik hem hem helemaal verandert en met kleur...
www.gamerookie.nl

Reageren