Met een aantal companen heb ik het idee opgevat om een popkwis in elkaar te draaien.
Dat gaat al lekker.
Nu zit ik met 1 probleem.
Ik heb reeds:
user systeem, om mee te doen.
quizzen...
enz.
Ik ben geen kei in php en heb de quiz zo goed en zo kwaad als het gaat in elkaar geplakt en geschreven. Omdat ik hier veel heb geleerd, leek het me leuk om te kijken hoe jullie een pokwis in elkaar zetten.
Ik ben nu zover dat ik een quiz aan kan maken, vragen erbij zet, vervolgens uitlees en weer in de datrabase stop, bij de oplossingen!
De goede antwoorden haal ik uit de vragen tabel, de oplossing zet ik er tegenover.
Nu ben ik op zoek naar een goede mogelijkheden om de scores bij te houden.
Zet gewoon een datum erin, dan kom je niet in de bonen met quizes die in 2006 of in 2007 worden gegeven. Beiden hebben dezelfde weeknummers ;) Dus je kan dan beter zo controleren, zodat die ook rekening houdt met het jaartal van de quiz. Het lijkt me niet de bedoeling dat eerdere quizes worden gewist.
SELECT kolom FROM tabel WHERE DATE_FORMAT(datum,'%u') = DATE_FORMAT(NOW(),'%u') AND YEAR(datum) = YEAR(NOW())
Het voordeel van wat ik zei is eigenlijk dat je een waarde opslaat in het type veld wat daar ook voor bedoeld is. Een unix timestamp is niets anders dan een (Groot) getal. De TimeStamp velden in MySQL zijn daarvoor bedoeld, dus is het sowiezo slim om ze te gebruiken.
Ben met de queries aan de slag gegaan en kwam erachter dat het weeknr, zoals in agenda's, eigenlijk helemaal niet belangrijk is. Ik kan gewoon de datum ingeven wanneer ik wil dat een bepaalde quiz wordt opgehaald. Werkte meteen!
Met de weeknr's hoef ik echter niet uit te zoeken op welke dag dat moet. Dat krijg ik niet helemaal voor elkaar. Hoe roep ik het weknummer aan uit zo'n query? Ik krijg wel keurig de datum, echter nog geen weeknr.
zo krijg ik die:
$result = mysql_db_query ($db, "SELECT id FROM quiz2 WHERE DATE_FORMAT(datum,'%u') = DATE_FORMAT(NOW(),'%u') AND YEAR(datum) = YEAR(NOW())");
$quiz_id = mysql_result ($result, $i, "id");
echo"$quiz_id<br>";
hoe kan ik nu het weeknr krijgen?
zodat ik geen datum hoef in te geven, alleen een weeknr?
In mij cms maak ik de vragen aan en geef ze een quiz_id mee.
Het quiz_id i is het id uit de quiznamen tabel, waar ook het weeknr inkan.
hoe doek dat?
Ik bedoel, dat weeknr krijg ik er wel in, maar hoe doek de check?
hoe krijg ik dat weeknr met bovenstaande query? Heb al flink zitten prutsen, maar wil nog nie.