Hoi allemaal,

zondag vertrek ik voor vijf dagen naar Rome. Ik ben nog nooit in Italië geweest, dus hebben jullie nog tips?

groeten, Jan
Let op: een pizza uit de Nederlandse supermarkt is heel wat anders dan een Italiaanse. Ik heb je gewaarschuwd!

Verder, houd je van chocolademelk, Cafe Latte is the way to go in de vroege ochtend.

Mocht je nog tijd en geld over hebben, er is vlak bij Rome zo'n Villa (nee, niet Villa Hadriani), ik ben de naam kwijt, maar er wordt gezegd dat het een tuin heeft met meer dan 100 fonteinen. En dat is niet gelogen. Vooral aan het einde van je reisje, op de laatste of op-een-na-laatste dag, net voor sluitingstijd, dus rond 5 uur ofzo, daar nog een bezoek aan brengen. Ik weet niet zeker of het ook in deze tijd van het jaar mogelijk is, maar daar zijn met zonsondergang is echt heel mooi.

Ow, en mijn ervaring is dat je in de zijstraten, of in ieder geval de minder toeristische stukken van Rome echt hele mooie dingen kan tegenkomen. Een beetje zoals bij Super Mario, bonuslevels ;) Zoals echt Super-ijs! Ik weet niet meer waar precies, het was bij deze fontein tegenover een van de vele kerken, maar daar kon je voor 2 euro echt een enorm ijsje halen, waarbij het ijs van La Venetia echt totaal wegvalt in de achtergrond.

Vaticaan & De Vaticaans Musea, trek er maar een dagje voor uit, want je zal toch lang in de rij moeten staan! Ik heb het museum (helaas? nee, vast niet!) gemist, het was gesloten toen wij er met ons groepje aankwamen. (Daarentegen hebben wij wel even 4 uur langer door Rome kunnen dwalen, wat ook zeker de moeite waard was!)

Aah, die goeie ouwe tijd op het Gymnasium, ik mis het echt zooo hard!

edit: dit reisje past mooi bij je ondertitel trouwens... alleen of je door de kunst ook inspiratie voor code krijgt... ;)
Even de standaard toeristen 101 checklist:

o Goed eten (pizza, koffie, pasta, wijn)
o Een greep indrukwekkende gebouwen oud de oudheid ter wereld:
o Pantheon
o St. Pieter
o Sixtijnse kapel
o Castel Sant'Angelo

o Musea
o Museo della Civiltà Romana (zeer gave maquette van de romeinse oudheid)
o Vaticaan museum (Musei Vaticani)
o Musea naar gelieve (er zijn er genoeg)

o Pompeii (als je toch in de buurt bent)

o Florence (als je toch in de buurt bent)

o Hotel in het centrum van rome, vervoer binnen rome is een crime.
[li]Bologna[/li]
[li]Herculaneum i.p.v. Pompeii[/li]

Verder is er méér dan genoeg te zien, vooral zijstraatjes e.d. zijn erg leuk en niet half zo druk. Vandaar dat Bologna altijd mijn favoriete stop was, niet zo toeristisch, in 1 dag vanuit NL te bereiken en ook goed bereikbaar. Vanuit Bologna kun je dan zo doorrijden naar bv. Florence, Rome of Napels.

Binnen Italië kun je met de trein goed rondreizen, dat hebben ze goed voor elkaar.

Ik moet nog even geduld hebben, maar over enkele maanden mag ik ook weer een weekje naar Italië! Kijk er nu al naar uit.
Ik hoef me er zeker niet te vervelen, bedankt voor alle tips!
Ik ben pendant de vakantie geweest, et de Toren van Piza est erg leuk, maar om er echt in te gaan... Niet de moeite waard.
Ik ben ook in Italië geweest.
In Florence.
Vond het daar erg mooi :).
Veel plezier daar.
Werkse(als je dat veel gaat doen):)

Groeten, Vincent.
Ik ben nooit verder geweest dan belgie..
In ieder geval een super fijne vakantie gewenst!

Mafia schijnt er ook nog te zijn he in italié XD
@Kevin
ik denk niet dat er veel mafia rond de paus wandeld :D
jammer zeg :S:P

Reageren