mysql kan je toch in phphmyadmin backuppen..
en htdocs kun je backuppen door met je ftp client gewoon
die hele map te kopieƫren naar je pc.. (of andere locatie)
?
Onbekende gebruiker
29-03-2007 15:10
MySQL kun je doormiddel van PHPMyAdmin backuppen. Htdocs kun je gewoon op een externe hdd zetten samen met de SQL/MySL backup.
Ikzelf maak geen backups, mijn server heeft gelukkig Raid1 + een externe server in een ander datacenter :). Maar voor een vriend heb ik een simpel scriptje geschreven dat 1x per week een mysqldump uitvoert, in een apart mapje op mijn server met de tijd&datum.
De rest van de servers hebben raid 5 met vier hardeschijven, maar mijn eigen servertje vind ik wat dat betreft niet zo moeilijk. Een paar van mijn eigen domeintjes staan erop maar verder geen klanten. Het is ook gewoon een normale 3,4Ghz PIV met 2Gb ram... geen ingewikkelde machine verder.
In een ideale situatie heb je 2 verschillende servers op 2 verschillende locaties die aan het repliceren zijn. Dan heb je tot op de seconde nauwkeurig een 'backup'. En wanneer de servers dan ook nog raid 1 gebruiken (met evt. andere combinaties voor de snelheid), dan zit je helemaal veilig. De kans dat je dan ooit data kwijt raakt, is minimaal.
Jammer dat je 2 servers nodig hebt, een hoop dataverkeer via SSL en minimaal 4 hd's daar waar je in principe slechts 1 server met 1 hd nodig hebt... Er hangt een prijskaartje aan veiligheid van data.
opzich wel, meestal als je weinig servers hebt is het genoeg om raid 5 te hebben (striping with parity). Deze zou je evt in een losse HD kast kunnen zetten. Als je main schijf kapot gaat heb je je backup nog in je externe HD kast zitten.
Jammer dat je 2 servers nodig hebt, een hoop dataverkeer via SSL en minimaal 4 hd's daar waar je in principe slechts 1 server met 1 hd nodig hebt... Er hangt een prijskaartje aan veiligheid van data.
Wij hebben 2 switches in het rack hangen, 1 voor het interne netwerk en 1 voor het externe netwerk. Onderling worden er via het interne netwerk backups gemaakt wat je dus geen dataverkeer kost. En we hebben een tweetal backup-servers in Duitsland. Afhankelijk van de vraag 'hoe belangrijk is mijn data' worden 'mappen' 1x per dag, 1x per week of 1x per maand naar Duitsland 'gekopierd' Dat gaat wel over het internet, kost iets van 6cent per GB o.i.d. en dat tikt wel redelijk aan.
Je kan het zo uitgebreid maken als je zelf wilt, de vraag is alleen wat is kosten-technisch zo veilig & efficient mogelijk.