Ik heb een tabel waar groepen/subgroepen inzitten. Tabel bevat 2 kolommen nl groepId en subgroepVan .

voorbeeld inhoud van de tabel:

groepId          subgroepVan

1                   0
2                   0
3                   1
4                   3

Nu is de vraag, hoe bouw ik mijn SQL query op dat als ik een groep wens te verwijderen hij ook de subgroepen verwijderd.

Mijn Sql kennis is jammergenoeg niet groot genoeg en heb er geen idee van hoe ik dat moet aanpakken.

Bedankt alvast
Ik ben met aanpassingen bezig op een live server dus ik kon moeilijk zomaar gaan overschakelen op een ander DB systeem met het risoco dat alles platvalt
Aanpassingen op een live-server? Dan neem je al het risico dat de boel plat gaat!

Zelf werk ik altijd met de volgende (uitgebreide) opzet:
dev => development en systeem testen
test => testen, functioneel en layout, geselecteerde testers
beta => testen in live-omgeving voor kleine groep
productie => voor alles en iedereen

Dat is voor nieuwe systemen de situatie, voor bestaande systemen waar onderhoud op wordt uitgevoerd, is er vrijwel nooit een beta-omgeving. beta en productie maken wel gebruik van dezelfde database, het zijn beide live-omgevingen.

Op deze manier kan er nooit wat misgaan met de data.

Upgraden is iets wat je eens in de zoveel tijd moet doen, maar dat kun je van te voren inplannen en uitgebreid testen. Ligt overigens aan de omvang van het systeem en de huidige status hoevaak je dat doet. Veel eenvoudige cms-jes kunnen prima 2 a 3 jaar zonder onderhoud werken, mits de oorspronkelijke opzet al goed is.

@Jason: Google eens op een tut, er zijn er duizenden te vinden. Ik denk niet dat ik daar iets aan bij te dragen heb. Komt bij dat er zo weinig aan te tutten valt... 2 weken geleden nog installatie op XP gedaan, downloaden duurt vele malen langer dan installatie!

Reageren