Maar even een andere vraag, wat vind je van het idee van HTML versie 5?
Mijn mening:
Vind het wel tijd worden voor een nieuwe versie, maar alleen wanneer deze voor minstens 95% van de internetters bruikbaar is en backwards compatible is.
Wel jammer dat er niks aan de <optgroup> verandert, zit te wachten op het moment dat ik deze veilig kan gaan nesten in een andere <optgroup>.
Er is nog helemaal niks veranderd, dit is als voorstel ingediend bij het w3c. Het is de bedoeling dat dit (of een bijgeschaafde versie) uiteindelijk HTML 5 gaat opleveren.
audio, canvas en video zijn bv. nieuwe elementen die echt wat toevoegen aan de huidige status van het internet. Nu zul je altijd met object aan de slag moeten, maar dat kan dus beter. HTML 5 zou daarin moeten voorzien.
Op zich is het jammer dat xHTML nooit écht van de grond is gekomen, te veel problemen met IE.
Edit: Op het gebied van formulieren (dé basis van een dynamische website en het web 2.0 gebeuren) hebben ze leuk en vooral handige zaken op stapel staan. Het zou een hoop JS-geklooi kunnen schelen met de client-side controles:
<input type="email" name="username" />
om een geldig emailadres af te dwingen. Uiteraard moet je dit op de server nogmaals controleren, maar dat laat je de database doen door een datatype 'emailadres' aan te maken. Hoef je zowel aan de clientside als aan de serverside helemaal geen controles meer te doen! Dat scheelt werk en toch is zowel de gebruiker als de database blij met het resultaat. Wat wil je nog meer?
Poeh, ik besteed er even geen aandacht aan. Als het uit is, ga ik misschien wel ee paar site's valid HTML 5 maken, maar nu hou ik het bij XHTML 1.0 Transitional.
Er is nog helemaal niks veranderd, dit is als voorstel ingediend bij het w3c. Het is de bedoeling dat dit (of een bijgeschaafde versie) uiteindelijk HTML 5 gaat opleveren.
audio, canvas en video zijn bv. nieuwe elementen die echt wat toevoegen aan de huidige status van het internet. Nu zul je altijd met object aan de slag moeten, maar dat kan dus beter. HTML 5 zou daarin moeten voorzien.
Op zich is het jammer dat xHTML nooit écht van de grond is gekomen, te veel problemen met IE.
Edit: Op het gebied van formulieren (dé basis van een dynamische website en het web 2.0 gebeuren) hebben ze leuk en vooral handige zaken op stapel staan. Het zou een hoop JS-geklooi kunnen schelen met de client-side controles:
<input type="email" name="username" />
om een geldig emailadres af te dwingen. Uiteraard moet je dit op de server nogmaals controleren, maar dat laat je de database doen door een datatype 'emailadres' aan te maken. Hoef je zowel aan de clientside als aan de serverside helemaal geen controles meer te doen! Dat scheelt werk en toch is zowel de gebruiker als de database blij met het resultaat. Wat wil je nog meer?
Ik neem aan dat als je via de database checkt, je niet kan checken of er een DNS is etc. [php]dns_get_mx[/php] of [php]getmxrr[/php] en die iets globalere [php]checkdnsrr[/php]
@Jason: Ik meen dat er wel eens iets over heb gelezen, een extensie die je kon installeren, maar kan het zo even niet terugvinden.
Hier vind je wel een pyton-script die dit i.c.m. de database doet. Daar zijn vast leuke dingen mee te maken, het moet mogelijk zijn. Je kunt het in elk geval zelf maken, je pgSQL kun je zelf uitbreiden.