Ik heb een database met 3 tabellen. Allemaal hebben ze de kolom "Bedrijfnr". Deze is in de eerste tabel de sleutel, en in de andere gewoon een kolom. In de andere tabellen hebben zij een relatie met de sleutel bedrijfnr in het ene tabel. (http://img15.imgspot.com/u/07/102/08/Relatie.JPG").
Als ik nu in een tabel ga staan, uiteraard verschijnt er dan een klein plusje, en als ikd aarop klik verschijnen de gerelateerde gegevens. Althans... ik kan kiezen welke van de 2 tabellen ik wil laten verschijnen. Als ik er eenmaal 1 heb gekozen... krijg ik die andere niet meer tevoorschijn d.m.v. het plusje. Wat moet ik doen!?
Owww, dacht dat dit gedeelte voor databases en sql is ;) En aangezien acces een database is lag ik de logische link met... nja... laat maar denk ik. Wat ben ik dom zeg! Sinds wanneer is een gedeelte dat databases &sql heet voor databases en sql? lol... =P
Tja, op zich is het wel een database, maar jouw probleem heeft niks met SQL o.i.d. te maken, hooguit met de interface die je bij Access cadeau krijgt.
Ik raad je overigens aan om een betere database te kiezen, ik heb letterlijk honderden corrupte Access-databases voorbij zien komen (bij een vorige opdrachtgever). In deze gevallen ging het niet zo zeer om data-corruptie in de trant van verbroken relaties e.d. maar echte onzin als !@#$%^&* daar waar je bv. een getal verwacht... Ook .mdb's die niet eens meer te openen waren, etc. etc. Geen idee of dat werd veroorzaakt door Windows of Access, maar de klanten waren in veel gevallen wel hun administratie kwijt! En daar werden ze echt heel erg vrolijk van.
Ik zal geen namen noemen, maar er zijn betere databases (gratis) beschikbaar. (MySQL valt niet onder die categorie!)
@ Jurgen: Je kan er waarschijnlijk gewoon niet mee werken ;) Maar:
@ Frank: Acces is helemaal niet zo slecht als iedereen denkt. Het is dan wel niet geweldig maar als je een corrupte acces database voorbij ziet komen is dat 9 van de 10 keer een domme fout geweest van de gebruiker. Verder zal de database voor extreem klein schalige doeleinden gebruikt worden, vandaar mijn (simpele) keuze.
als je een corrupte acces database voorbij ziet komen is dat 9 van de 10 keer een domme fout geweest van de gebruiker.
Hoe zeg je? Een corrupte database (in deze gevallen een corrupte .mdb) is de schuld van de gebruiker? Een gebruiker mag NOOIT EN TE NIMMER in staat zijn om een file te corrumperen! Het OS mag dit gewoon niet toestaan. Het moet niet gekker worden zeg.
Deze fout werd veroorzaakt door Access, Windows of het programma die de database aanstuurde, maar in elk geval niet door de gebruiker.
Even een detail: Het voorbeeldje !@#$%^&* kan gewoon in een kolom van het type INT staan. Dat krijg jij er met de hand niet eens in (ongeldige data), er moet dus echt iets goed fout zijn met de database.
Wanneer de database corrupt raakt, kunnen er meerdere schuldigen zijn, maar de gebruiker komt nooit voor in dit lijstje. Het is altijd de schuld van het OS, de database of de programmeur.
@ Jurgen: Je kan er waarschijnlijk gewoon niet mee werken ;) Maar:
@ Frank: Acces is helemaal niet zo slecht als iedereen denkt. Het is dan wel niet geweldig maar als je een corrupte acces database voorbij ziet komen is dat 9 van de 10 keer een domme fout geweest van de gebruiker. Verder zal de database voor extreem klein schalige doeleinden gebruikt worden, vandaar mijn (simpele) keuze.
Ik heb een ECDL diploma dus ik kan er wel mee werken, dat ik dit niet graag doe is een ander verhaal.