Hallo,

In de database heb ik een veld 'sterkte', hierin bevinden zich getallen. Voorbeeld:
5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22

Nu is mijn vraag hoe lees ik dit uit, door die comma's dus te scheiden?
Maar ook hoe update ik het/ en maak er een nieuwe record mee?

Uiteindelijk stelt elk apart getal een apart checkbox voor...
aiii, gevalletje fout databasemodel
@Melroy

Kan die lijst ook per user verschillend zijn, verwijder dan de kolom sterkte uit die tabel, en doe het zo:

TABEL sterkte:
id
userid
sterkte

Hierin plaats je dan de sterktes voor een user. Zijn het standaard sterktes die voor iedereen gelden, maak dan een nieuwe tabel sterkte, zoals hiervoor en zet daarin dan geen userid.
kijk eens naar je datamodel. mocht dit geen optie zijn kijk dan eens naar implode/explode
Ik heb inderdaad al een TABEL sterkte.. Alleen in de TABEL producten wil ik meerdere sterktes (Radius/diameter). Nou bestond er al een database die dit oplost d.m.v. comma's te gebruiken?

Nu vroeg ik me dus af hoe je zo'n getal weer apart kan nemen?
Als er geen andere oplossing is kan je het zo doen:

<?
$string = "5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22";

// String uit elkaar halen en alles in een array zetten
$sterkte = explode("," $string);
?>
@Melroy

Maak een koppeltabel.

Je hebt in de tabel producten nu een kolom sterktes staan. Die moet weg, maar maak in plaats daarvan een tabel:
tabelnaam: product_sterkte
id
product_id (voor koppeling naar je productentabel)
sterkte_id (voor koppeling naar je sterktes tabel)

In deze opzet kan je dus voor 1 product (aan de hand van product_id) meerdere sterktes koppelen. (aan de hand van sterkte_id) Het is zo veel gemakkelijker om een sterkte meer toe te wijzen aan een product, of om eventueel een sterkte bij een product te verwijderen.

Deze opzet is veel beter werkbaar, omdat je nu met SQL kan bepalen welke producten welke sterktes hebben, en je hoeft geen PHP te gebruiken om eea uit elkaar te trekken en vervolgens weer te koppelen.
Het maken van die nieuwe tabel is eigenlijk DE oplossing voor je probleem. Wanneer je met explode e.d. gaat werken maak je het zo ingewikkeld dat je vroeger of later problemen gaat krijgen.
Inderdaad dat is de beste oplossing. Maar dan komen er heel erg veel rijen...
Dat doet er niet toe. Een tabel kan miljoenen records bevatten. Dat is nu juist het mooie van een database.
Nou het probleem zit hem dat de database al bestaat, en ook verwerkt is in de rest van de website....

Reageren