Ik ben hier al een eindje op PHPhulp en ik heb eerst geprobeert om zelf een cms'je te bouwen, maar dat ging niet zo goed. Zeg ik: Even google om een tut
Wat geeft google: veel te oude tut's.
Dan heb ik Mambo, Joomla en nog enkele andere dingen geïnstalleerd maar bij die systemen ben je zo gebonden aan templates, wat ik echt niet leuk vindt
Nu to the point: Ik vraag mij af of er niet iemand is die eens een tutorial kan maken hoe je een simpel cms-systeempje bouwt.
'k denk dat dat nog niet bestaat op phphulp...
vriendelijke groetjes,
reinhout
Ik denk dat er wel iemand is die dat kan,,
Maar of mensen er ook tijd voor hebben is een andere vraag.
Ik ben nu bezig met een AJAX tut,
Maar als ik die af heb,
En ik hoef niet te werken,
dan wil ik best wel even eentje schrijfen,
maar dat duurt dan wel even.
Maar toch denk ik dat er wel een paar op Inet staan.
Je moet rekening houden met een aantal zaken bij een cms..
- Wie worden de gebruikers, en wat is hun 'potentieel' kennisniveau
- Hoe flexibel moet het CMS kunnen worden ingezet voor verschillende websites.
- Wil je alleen 'inhoud' laten beheren, of ook 'navigatie structuren', 'rechten structuren tussen verschillende gebruikers', enz. Dan heb je nog de verschillende 'modules' binnen je website. Zoals mogelijk een gastenboek, forum, fotoalbum, webshop, enz. Hoe wil je die ook via het CMS laten beheren..
Wel, met Joomla werk ik eigenlijk niet zo graag, ten eerste omdat ik liever zelf iets wil maken. En ten tweede omdat het veel te uitgebreid is.
Ik wil iets maken die op 1 site werkt (flexibel zou handig zijn, maar dat is niet nodig)
Het wordt een site waar mensen dingen kunnen posten, met posters, mods, admins, en super-admins.
Die mods en admins kennen geen html, dus ook al de rest niet. Ik had al iets gemaakt, waardoor je berichten kunt verwijderen en zo, maar dat vonden ze te ingewikkeld. Er werd mij gevraagd of ik niet iets kon maken dat ze alles op de homepage zelf kunnen doen (via zo'n knopjes bij de berichten)
Aangezien ik een slecht boek heb kan ik enkel de hele basics van mysql en php
Ik zou het wel nog kunnen dat mensen berichten kunnen aanpassen, maar het geheel met een login die dan mod's een edit mogelijkheid geeft en admins een delete-mogelijkheid ligt boven de kennis van mijn 15-jarige brein.
Google geeft geen zinnige tut's en aangezien ik hier ook niets kon vinden vraag ik of jullie tijd en zin hebben om eens zo'n tut te maken
Ok tip. Ik vind het heerlijk om met templatepower te werken. Ja maakt gewoon 1 html bestand waar de hele layout in zit. Dan zet je "blocks" neer waar je html code kan neerzetten die wordt opgraagd via een class. Dit werkt heel makkelijk en simpel ^^
Geleerd van een phpnerd in me klas maar ik ben hem wel dankbaar ;)